NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GalneGurra
Köpte en V50 T5 AWD -05 för snart 4 veckor sedan och har lite frågor/funderingar vad har den för sorts awd system?
Var kan man utläsa vad den har för system?
Beroende på system skall den bromstestas i rullarna hos bilprovningen?
Hur kan man själv kolla om awd-driften fungerar,eller kollar bilprovningen att det funderar,med tanke på den korta garantitiden vid begagnat köp.
Kollade reservhjulet igår och det fanns inte,istället låg där en kompressor med en patron innehållande lagningsvätska.
Vad kostar utbytespatron?
Hur länge håller den?
Har 16 tums hjul till vinterdäcken och 17 till sommardäcken går det att köra med en dimension som reservhjul till både sommar/vinterdäck eller måste man både 16 och 17 tums pga awd systemet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har ett haldex system, jag vat inte vilken verson det är på en 05:a (troligen generation 3)
Jag tror inte bilprovningen kör den i bromsprovaren, men det borde gå att göra.
test av systemet kan kan ju göra på grusväg, eller genom att göra bilen med framhjulen i luften. (var försigktig)
Tror du saknar reservhul på grund av vikten (AWD systemet väger ju en del) reservdelar får du fråga pris hus just din volvo handlare, men om du göre service på volvo så har du volvo assistans, där ingår ju punktering. (jag tror patronen är datu märkt & går att andvända en gång)
som reservhjul kan du ha vad du vill, bilen bryrsig inte om fälgstorlek, bara rull omkrets.
av frippe87
Jag har ett litet reserv däck i min awd. Får man volvo assistans hur långt bilen än har gått? Eller måste den alltid har varit servad på volvo?
av LasseRe
Man får Volvo Assistans ett år i taget om bilen varit servad på auktoriserad verkstad. Tror bilen kan vara högst sju år gammal.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]