NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hozz
Det här upptäcktes av en slump. Jag och brorsan var på ICA och handlade lite grejjor. I fickan har jag nyckeln till bilen och iom att det är en keyless,bara att ta i handtaget och starta.Väl framme, lägger jag nyckeln i påsen med varorna. Det är brorsans varor och han ska låna bilen senare. Vi småpratar lite på väg bort från bilen och jag kommer på att jag inte har låst bilen. Istället för att gå tillbaka och trycka på knappen på dörrhandtaget, så sträcker jag ned handen i påsen,där nyckeln ligger och låser med ett tryck på nyckeln, tar därefter utan att tänka mig för och lägger nyckeln i min ficka. Efter ca 30min ska brorsan hem till till sig,tar sina varor och nyckeln till bilen som han tidigare sett låg i påsen. Han kommer ut till bilen och tar i handtaget och bilen låses upp. Han sätter sig vid ratten och vrider om vredet. Inget händer. Han kollar då i påsen och ser då att nyckeln inte finns där, men hur tusan fick han upp låset?
Han knallar tillbaka och undrar om det har hänt något med bilen. Vi funderade på om det kan ha varit så att när jag låste bilen med nyckeln kvar i påsen fanns "rester" kvar av radiosignalen från knapptrycket. Verkade så långsökt att vi nästan gav upp tankarna på detta, men vi spann vidare. Om vi istället lägger nyckeln i folieplåt och låser bilen, vad händer då?
Sagt och gjort. Med nyckeln i folieplåten låser,låser upp och sedan låser igen. Tar sedan ut nyckeln från folieplåten i ena hörnet och lämnar nyckeln hemma. Med bara folieplåten i fickan kan jag nu låsa upp,starta bilen,köra utan problem och sedan låsa/larma på. Det här har nu funkat i 2 dagar. Det här är ju mer keyless än keyless. Har jag inte folien med mig går det inte att öppna dörrarna.
Vet Volvo om det här, eller vad säger försäkringsbolagen om det här, eller är det fel på bilen?
:lol: :lol: :lol:
:lol:
Som tekniknerd går ju hjärnan igång på fullvarv innan man kommer på vilken dag det är. :)

Keyless är för övrigt en kanonlösning som jag aldrig hade valt till om den inte ingick i en paket och nu skulle jag inte klara mig utan den.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]