NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glitch
I somras upptäckte jag av en slump att kylarvätskan låg under Min strecket. Köpte då en sån där 1L dunk på Volvo och fyllde på. Knappt halva gick åt vill jag minnas. Sen höll jag ett öga på den men den såg ut att hålla sig. Nu i vintras kikade jag igen och vips så hade den gått under Min igen. Antog att det var pga. kylan men oavsett om motorn var varm eller kall (eller jag släppt upp locket för att släppa på vakumet) så var den under Min.
Fyllde på igen för några veckor sen och i morse kollade jag igen så vips var den under Min strecket.
Vart tar kylarvätskan vägen? Har bara snabbkollat men inte sett några fläckar under bilen (borde ju synas rätt bra mot vit snö) och inte heller sett någon fukt i motorrummet längs kopplingarna?

Ska in med bilen på 6' milaservice nu så verkstan får väl kolla det också men med tanke på de hutlösa priserna undrar man ju om man inte ska låta någon annan titta på det? Då bilen är relativt ny (2007) vill jag gärna ha märkesverkstadsstämpeln.
av glitch
Jo det var lite så jag tänkte. Samtidigt ska jag nog be Volvo fixa klädseln i förarstolen (då den givetvis spruckit i kylan) och då hade det varit rätt smidigt att få detta gjort på en och samma gång.
Det var lite därför jag var nyfiken på höra om någon varit med om något liknande så man kunde försöka felsöka lite själv först för att försöka hitta felet. Vore ju fint att kunna lokalisera problemet så att man får en uppfattning om Volvoverkstaden helt är ute och cyklar när de kommer med kostnadsförslag eller om det är rimligt. Diffar det någon hundring tar jag gärna allt på en gång så man slipper kuska runt men är det mer svåråtgärdat kan det ju vara läge att fråga någon annan.

Någon som har tips på vilka typiska ställen små läckage kan tänkas uppstå så jag vet vart jag ska försöka leta?
av Dieselkungen
Vet inte vilken motor du har men är det 1.8F som du skriver att du kör i din profil så sitter det en motorvärmare i skruvad rakt i en kylkanal under/vid sidan avgasgrenröret längst ut mot batteriets sida. Oringarna brukar börja läcka sakta i dom typerna av värmare och det som läcker ut dunstar/torkar av det heta grenröret.
av glitch
Det var mycket riktigt en O-ring som trilskades, i anslutningen till kylarkroppen. Åtgärdade detta i samband med servicen och fick betalla ~700:- för detta :/ Dyraste O-ringen jag någonsin köpt men det hade kunnat vara betydligt dyrare.
Än så länge verkar allt vara tätt (~1 månad senare)

Lite av en skitgrej men det är ju såna här småsaker som gör att man irriterar sig som fan på ett märke. Många smågrejer är ju nästan än en enstaka större grej. Efter sprucken klädsel, läckande kylare, motor som surar ihop pga. att man kör på miljöbränsle så kommer en vinande fönsterlist. Allt på en tre år gammal bil.....Min 10 år gamla A3 som jag hade innan bytte jag en framvagnsbussning på och kan jag köpa på en bil som gått knappt 15.000 bil.
Men att så här mycket småskit uppstår på än bil som gått lite över 6.000 mil det känns inte OK

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]