NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissed
Har tänkt fixa min 6000 mila service själv.
Oljebyte + filter är man ju van att göra och tar bara några minuter.
Luftfilter gick lika snabbt
Sen var det tändstift......oj fick nästan svindel när jag tog bort hattarna. En evighet ner till tändstiften :) Det blir till att köpa ett "specialverktyg"!! grrrr
Sen är det kupefilter. Har fått manual i pdf format. Men eftersom det verkar kunna ta lite längre tid pga av att gaspedal och annat måste tas bort blir det när jag ha åtminstone 2-3 timmar över.

Någon som har tips var man hittar en nyckel som passar till tändstiften?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är vanliga standard tändstift, så en vanlig tändstiftsnyckel passar
av jackoo
En vanlig hylsa med en LÅNG "förlängare" och ett spärrskaft?

Är du inte intresserad av stämpel i boken och garantier eftersom du ska serva själv?
Användarvisningsbild
av opA
Säger som jackoo.. ska du verkligen ta bort din garanti genom att göra detta själv på en så pass ny bil ? Nu vet jag inte vilken årsmodell det är men eftersom den bara gått 6000 mil antar jag att den ligger inom garantitiden iallafall.
av jackoo
Motorgaranti har man mell mer än 6 år om bilen inte gått 10k ??
av Feedan
jackoo skrev:Motorgaranti har man mell mer än 6 år om bilen inte gått 10k ??
Inom försäkringsbolag så är det vanligt förekommande ja. Det heter maskinskadeförsäkring.
av nissed
Jo det är klart att garantin borde värdesättas men jag gillar att själv pyssla om min bil. det är en 06 och jag kör 3000 mil per år så garantin kommer ändå att gå ut om lite drygt ett år.
1,8F är ju en relativt beprövad motor vid det här laget så jag litar på maskinen 100%.
Jag tror inte den håller bättre om en verkstad skulle byta olja mm. Dessutom kan man enkelt även kolla felkoderna på V50 och om det finns några allvarliga sådana får man ju lämna in.
Det som känns värst är väl att man tar timmarna från volvoverkstan....det är väl det dom tjänar mest pengar på.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]