NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beamer13
Skaffade mig nyligen en V50 T5 AWD som luktade jättegott innan jag fraktade en dunk bensin i den :cry: Tydligen så hade dunken läckt lite i avluftningsskruven vilket nu medfört att hela bilen stinker. Det värsta var att jag inte upptäckte detta förrän efter några dagar och bilen stod i garaget under tiden..nu har lukten satt sig rätt bra. Har tagit ut golvet i bagaget, kört turtle klädseltvätt 2ggr och ställt ut det på vädring. Lukten i bilen finns ändå kvar så jag undrar om någon har ett tips på vad man kan göra?
Användarvisningsbild
av Funk
Det enda som hjälper utom mökligen en ozonbehandling är långvarig vädring... bensin avdunstar relativt snabbt och lukten släpper efter hand.

/Thomas
Användarvisningsbild
av olindh
Prova att ställa en skål med ättika i bilen över natten. Glöm bara inte bort att du har ställt den där så att du spiller ut det.

Jag är inte säker på att det fungerar men kan vara värt ett försök?
av beamer13
Tack för tipsen! Jag ställde faktiskt två koppar med ättika skuffen innan jag tog ur golvet, det märktes dock ingen kännbar förbättring. Ska testa det igen och kanske ha fönstren öppna på nätterna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
När jag körde XC90 för ett par år sedan gick en bensindunk (till gräsklipparen) sönder och det läckte ut en del bensin i bagaget. Jag körde ett par varv runt kvarteret med alla fönster, takluckan och bagaget öppet. Det gick ur snabbt faktiskt! :)
Användarvisningsbild
av opA
Hade gjort som XC90 säger.. du får mer drag i bilen om du kör bilen med alla rutor nere vilket gör att de avdunstar fortare..
av greenbay
Undvik ättikan!
Klassisk dödare för kylskåp när julsillen och den inlagda strömmingen åker in i kylen på julafton, på juldagen pajar kontakterna i termostaten pga ättikans frätande ångor.
Vädra istället! Vem vill ha frätande ångor i en modern bil?, Inte jag!
/Greenbay
av beamer13
Ska även överväga att införskaffa en gummimatta..då hade jag klarat mig :-) kör just omkring med dubbla wonderbaums för att stå ut.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....