NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrissofsweden
När jag närmar mig 90 km/h och uppåt så upplever jag att bilen får kämpa? Den vibrerar precis som om man har för hög växel vid en låg fart. Det spelar ingen roll om jag växlar ner till fyran eller kör på sexan, vibrationerna är de samma.

Vibrationerna uppstår bara när jag gasar på. Vid konstant fart går den mjukt och fint.

Det blir liksom inte en mjuk och behaglig omkörning som jag hade hoppats T5 skulle leverera. Det låter bokstavligen Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... som sagt var.. det går att jämföra med när man gasar på med femmans växel i 40-50 km/h.

Är det fler som upplever detta eller bör jag boka en tid hos Volvo? Är det lite traktor-aktigt vid 90< eller ska den gå mjukt i hela registret?

/Christian
av viktore
Hur menar du att bilen får kämpa? Blir den seg eller känns det bara i motorgången?
Sen vet jag inte om du bara höftade till en siffra men vid 50km/h i 5ans vxl ska inte motorn heller kännas ansträngd, vid 40km/h börjar varvet bli lågt men i 50 ligger man runt 1200rpm och där har T5 bra kraft.

I varje fall inget normalt så boka du tid hos Volvo.

Jag har själv ett annat liknande problem med min s40 T5 -05, den vibrerar/rycker ibland ganska rejält vid måttligt gaspådrag från låga varv(runt 1500rpm och uppåt). Tycker mig även känna skillnader i gasrespons vid olika tillfällen, men har inte orkat ta tag i det ännu iom vintern som tycks ha kommit för att stanna.
Det var drivaxlarna som jäklades! En riktigt trevlig man på Rolf Ericsson Bil i Falun provkörde och kunde omgående avgöra att det var drivaxlarna som var dåliga. Tydligen så led -04 till de första -06 av problem med drivaxlar.

Skönt att man har garanti! :-)-)

/Christian

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]