NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snoken
Hej forumet.

Jag har en V50 2.0D 6 vxl.10 000 mil
När den är kall så skorrar 2 vxl. Trög vid nedväxling,osynk. När den blir varm minskar/avtar problemet.
Är det ett oljeproblem? eller lådan?
Någon som har ett bra svar.
av jackoo
snoken skrev:Hej forumet.

Jag har en V50 2.0D 6 vxl.10 000 mil
När den är kall så skorrar 2 vxl. Trög vid nedväxling,osynk. När den blir varm minskar/avtar problemet.
Är det ett oljeproblem? eller lådan?
Någon som har ett bra svar.

Min 6vxl låda blir jobbig, svårt att få i ettan, växelspaken går trögt så jag brukar lägga i 3an och sen 4an och sen går lådan felfritt. dettta inträffar bara vid -10 grader å neråt.
Som sagt, 3an å sen 4an först å sen funkar den som vanligt utan några andra konstigheter, inga missljud eller nått
Användarvisningsbild
av Doffen
Ett oljebytte på girkassen kan jo være en ide for å se om det blir bedre.
Om ikke så er det noen synkroniseringer som ikke er helt bra.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det finns en olja för växellådan med förbättrade egenskaper vid kall väderlek. Nämn att du har problem med att få i och ur backen eller 1:an vid kall väderlek så finns det en servicebulletin med den förbättrade oljan.
Jag har inom nybilsgarantin fått oljan utbytt på båda våra bilar utan bekymmer. Skillnaden vid kall väderlek är påtaglig.
av flink
Vad är det för låda egentligen till 2,0D? Är även den från PRV?
Vet att den 5vxl som sitter i 1,8F är av lite tvivelaktig "ford-kvallitet". Den kan skorra och ha sig, blir också svårväxlad ibland. :/
Användarvisningsbild
av wendtan
Nu har jag inte lådans beteckning i huvet men den 6växlade lådan som sitter i 2,0d är VÄSENTLIGT trevligare att ha o göra med än den 5 petare som sitter i 1,8f. Jag retar mig på hur dålig växellådan är i 1,8f varje gång jag har en som lånebil från verkstaden. Om man jämför den 6 växlade lådan i 2,0d med T5ans låda så är det betydligt mer mekaniskt motstånd i 2,0d lådan.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]