NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daggis2
Hej

I helgen tänker jag lägga på mina sommardäck, Sagitta 17 med 205-50 däck. Dom har jag aldrig använt än då bilen levererades i november med vinterdäcken på.

Nu kommer jag tyvärr inte ihåg fabrikatet på däcken, kan inte titta där jag är nu, kanske Continental.

Jag tar tacksamt emot tips om lämpligt tryck i däcken.

Sen en sak till. Jag känner inte för att använda originaldomkraften utan skulle hellre vilja använda min garagedomkraft. Originallyftpunkterna verkar inte funka för en sådan så lite tips om lämpliga lyftpunkter vore oxå bra.

mvh

Anders
Användarvisningsbild
av G-kraft
Har ingen aning om däcktryck på just de däcken, men gissar på att vanliga tryck är väl 2,5..du kan även kolla på din bensintank lock, där står angivet däck tryck beroende på vikt i bilen...samt tror det skall också stå skriven på din instruktions bok....
av Perra N
Jag skulle tippa på ca 2,6-2,7 bar, så får du ut mest av däcken, både väghållningsmässigt och milmässigt.
av Daggis2
Tack för svaren.

Ingen som har någon idé om lyftpunkter?
Användarvisningsbild
av V50AWD
Vore jag du, skulle jag klämma i 2.8.
Jag åker på 18" medeor nu med 45-profil, kör på 3.0, går riktigt bra!
av Perra N
Vad står det i boken om lyftpunkter? Är det inte tydliga punkter som du kan se vid hjulen?
av Daggis2
Jo det är det för originaldomkraften. Fast där är det liksom plåtar som pekar "neråt" så jag tror inte att det funkar med en garagedomkraft mot dom.

Det är ingen av er som använder garagedomkraft vid däckbyte?

Det är ju smidigare än att plocka fram bilens domkraft, om man ändå har en i garaget.
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]