NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Jag har hittat två begagnade V50 som jag funderar på, men båda har standardstereo (CD med 4 högtalare). Min nuvarande S40 T5 har High Performance (CD och 8 högtalare) och jag undrar om det är möjligt att uppgradera standardstereon till HP eller något liknande.

Enligt Volvos tillbehörskatalog går det inte, men finns det kablar dragna för fler högtalare? Är det bara att byta ut förstärkare och högtalare?
Användarvisningsbild
av wendtan
Ja forskade en hel del i detta förra hösten när jag övervägde en 05:a som rullat 1200 mil.
Högtalarelementen är bara att byta ut, kostnaden för high perfromance högtalare var ca 4000 kr om jag inte missminner mig.
Dörrsidorna mellan performance och high performance skiljer inte enligt verstadskillen jag pratade med. De som tillkommer är de separata diskanterna som med högsta sannolikhet har någon form av delningsfilter i dörren.

Själva "stereointerfacet" är ju bara ett skal och kan ändras till en annan "performance" nivå genom volvos mjukvara.

Steget, som för övrigt är de stora problemet i detta är säkert också kanska lätt att byta. De använder sig av fiberoptik som överföring mellan huvudenhet och steg. Detta minskar valmöjligheten för steg drastiskt.
När jag pratade med BRC i malmö så fanns det ingen egentlig möjlighet att skaffa fram ett sådant steg som fungerar med volvos övriga prylar.
Där tröttnade jag lite då den totala kostnaden för ett byte var uppe i över 10 000 kr i bara reservdelar.

I hemambiovärlden är fiberoptik(Toslink) ganska vanligt förekommande, det är dock inget som överträffar Sp/dif ljudmässigt. Det är väldigt nytt i bilvärlden, och vissa tillverkare använder detta. Exempelvis:
Audi A6 och A8 2003+, Volvo XC90 V50 och S40, BMW E60 E63/E64 E90 E87, Mercedes E SL CL, Porsche Boxter, 911 och Cayenne.

Kontentan är väl att de borde gå, men är ganska jobbigt :D

Jag beställde en ny bil istället, kanske inte den mest ekonomiska lösningen på problemet :wink:
av dali
Tackar för svaret, misstänkte att det inte bara vara att plugga in nya prylar och köra. Lite tråkigt att man tvingas välja bort en begagnad bil pga stereon, som bara är en bråkdel av kostnaden. Kör man 3000+ mil per år är det dock dock viktig del av "komforten", att jag valde Volvo S40N vid senaste bilbytet berodde delvis på att de har bra ljudpaket ... om man väljer rätt från fabrik.

Jag ska höra med Volvosäljaren om det har kommit några nya tredjepartsprodukter för att konvertera standardstereon till något bättre, det känns som om Volvo har öppnat dörren för det.
av Daggis2
En liten kommentar om stereo till V50.

Det jag saknar mest är en funktion att ladda i MP3 filer och sen spela upp dem. Nu för tiden borde det vara en självklar funktion, det är ju så man lyssnar på musik hemma. Bränna skivor är ju stenålser.
Användarvisningsbild
av AndreasC
Kan man inte köra mp3 i performance paketet ?
Användarvisningsbild
av wendtan
Daggis2 skrev:En liten kommentar om stereo till V50.

Det jag saknar mest är en funktion att ladda i MP3 filer och sen spela upp dem. Nu för tiden borde det vara en självklar funktion, det är ju så man lyssnar på musik hemma. Bränna skivor är ju stenålser.
Det kommer ett ipodinterface från Dension inom någon månad, läs mer på http://www.densionsweden.se Håller dom vad om lovar så kommer de bli riktigt bra, ipod docka, med ID3Tag visning i orginal "fönster"/laddning av ipod samt en USB ingång där du kan stoppa ditt usb minne eller vad som samt även en aux utgång.
Alternativet är att använda sig av ITrip som sänder ut en FM sändning från din MP3 spelare sålänge.

Jag instämmer i att de kunde kostat på sig en vanlig AUX ingång i centerkonsollen eller liknande, det är standard på Bmw nuförtiden tex.
Användarvisningsbild
av wendtan
AndreasC skrev:Kan man inte köra mp3 i performance paketet ?
Nej, den enda MP3 funktion som finns inom volvo är deras "Jukebox" och den finns inte till V50 som har fiberoptiskt stereosystem.
av lilledanne
07:an ( som börjar levereras i maj ) får nog MP3 stöd, läser detta nu på Volvos hemsida under V50 :

High Performance ljudanläggning

High Performance är ett flexibelt ljudsystem för en starkare ljudupplevelse. En kraftfull 4x40 W förstärkare och 8 specialdesignade högtalare ger bl.a. hög effekttålighet, låg distorsion och mycket god återgivning av både starka och svaga ljud – helt enkelt en högklassig musikupplevelse. Cd-spelaren gör det även möjligt att spela skivor med MP3- eller WMA-filer*

.I High Performance ingår även en AUX-ingång* där du kan ansluta din MP3-spelare eller liknande till ljudanläggningen via en anslutning bakom mittkonsolen.

* AUX-ingång samt funktioner för mp3- och WMA-filer kommer senare under 2006.
Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]