Ja forskade en hel del i detta förra hösten när jag övervägde en 05:a som rullat 1200 mil.
Högtalarelementen är bara att byta ut, kostnaden för high perfromance högtalare var ca 4000 kr om jag inte missminner mig.
Dörrsidorna mellan performance och high performance skiljer inte enligt verstadskillen jag pratade med. De som tillkommer är de separata diskanterna som med högsta sannolikhet har någon form av delningsfilter i dörren.
Själva "stereointerfacet" är ju bara ett skal och kan ändras till en annan "performance" nivå genom volvos mjukvara.
Steget, som för övrigt är de stora problemet i detta är säkert också kanska lätt att byta. De använder sig av fiberoptik som överföring mellan huvudenhet och steg. Detta minskar valmöjligheten för steg drastiskt.
När jag pratade med BRC i malmö så fanns det ingen egentlig möjlighet att skaffa fram ett sådant steg som fungerar med volvos övriga prylar.
Där tröttnade jag lite då den totala kostnaden för ett byte var uppe i över 10 000 kr i bara reservdelar.
I hemambiovärlden är fiberoptik(Toslink) ganska vanligt förekommande, det är dock inget som överträffar Sp/dif ljudmässigt. Det är väldigt nytt i bilvärlden, och vissa tillverkare använder detta. Exempelvis:
Audi A6 och A8 2003+, Volvo XC90 V50 och S40, BMW E60 E63/E64 E90 E87, Mercedes E SL CL, Porsche Boxter, 911 och Cayenne.
Kontentan är väl att de borde gå, men är ganska jobbigt :D
Jag beställde en ny bil istället, kanske inte den mest ekonomiska lösningen på problemet