NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bogus
Hejsan! Min första post här och har dessutom gått och köpt min första Volvo idag! =)
En safarigrön v50 blev det. Jag är så glad!

Jag skulle ta mig en liten tur nu på kvällen och märkte att motorn knorrade/knarrade lite varje gång jag växlade. Alltså varje gång jag lät motorn gå ner på tomgång när jag lade i ny växel. Körde hem igen och ställde bilen på parkeringen och knarrandet fortsatte på tomgång. Direkt om jag gav lite gas så försvann det, men är motorn gick ner på tomgång igen så kom knarrandet igen. Lät inte motorn gå ordentligt varm dock.
Stängde av motorn och gick in för att äta. Kunde inte släppa det hela. Gick ut igen efter maten, och startade upp bilen på parkeringen. Jag hörde vissa läten som borde ha varit ac:n som ställde om munstyckena eller så. knorrandet kom tillbaka igen, men som tidigare försvann det när man gav lite gas, och återkom direkt sen igen på tomgång.
Gick in igen.
Sökte lite här på forumet men hittade inget som passade in på just mitt problem.
Gick ut igen och startade bilen. Inget knarr eller knorr alls. Skönt, men man vill ju veta vad det var för något?

Jag tänkte att det kanske var någon resonans från motorn vid just tomgångsvarvet som fick något att skallra och när man gav lite gas så blev det annan resonans så det försvann... ???

Men det kanske finns någon bättre förklaring? någon kanske känner igen det eller vet vad det är?

Det är en -05 med 2,4 liters motorn 140 hk

Tack! :D
av Maddy
Nå er ikke svensken min helt stødig, men ettersom jeg forstår så er det en slags skrangle/riste lyd?

Isåfall har jeg hatt samme problem og man kunne kun høre det når bilen gikk på tomgang, ga man litt gass ble det borte med en gang. Det var da det luftinntaket til luftfilteret tror jeg det var som sporene var slitt inni som gjorde at det sto og rista/lagde uvanlige lyder.

Se på bildet i linken så ser du fort hva jeg mener :)

http://img718.yfrog.com/i/enginecompartment.jpg/
av turbodream
Jag har också ett litet knorrande ljud när jag tex när jag kryper iväg på 1:ans växel, dock försvinner det som du säger vid högre varv. Ingen aning vad det kan vara men vore ju kul ifall nån visste vad det kan tänkas vara....
av Bogus
Jo, ungefär som det rister eller skramlar lite. Jag öppnade motorhuven men det var nästan för svårt att höra framme vid motorn. Hördes tydligast när man satt inne i kupén.
Luftfiltret ska jag kolla imorgon om det sitter fast ordentligt!
Någon annan som har någon åsikt?
:???:
av Bogus
Vet inte om kopplingen spelar någon roll i min bil... ska kolla mer imorgon dock. Ska köra mellan Stockholm och Halmstad så borde verkligen kunna märka eventuella fel på den då.
av Bogus
Japp, Maddy hade helt rätt. Det var ett plaströr som satt och knarrade och rasslade på tomgång. Förstår inte varför jag inte hörde det första gången!

Tack för hjälpen i alla fall!
:wink:

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]