NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cat
Hej på er!
Jag undrar om någon i detta avlånga land vet om det går att avaktivera autostarten på dieselvärmaren.
Bilen är en v50 2,0d.
Jag skulle gärna vela få bort den funktionen..
Har varit och frågat hos den lokala volvohandlaren och frågat och dom säger att det inte går.
Hoppas att någon har en lösning på detta .
Användarvisningsbild
av Doffen
Du får finne deg en annen forhandler.
Er fullt mulig for Volvo verksted å ta bort autostarten. Men som Doby sier, så er jo den aktivert for å hjelpe motoren å få temperaturen opp raskere.
Doby skrev:Varför? Den hjälper ju bilen nå rätt arbetstemperatur vid låg belastning vilket ger bättre förbränning och sparar bränsle.
Tjänar man alltid bränsle på att dieselvärmaren går med automatik? Vet att den är supereffektiv men hade varit lite kul att kunna stänga av den på begäran.

T.ex. i landsvägsfart och man vill supersnålköra (0.4 l/mil) och att då kunna stänga av den manuellt, så att den inte kickar igång automatiskt och förstör förbrukningsrekord...f-ö-r-s-ö-k-e-n...
Det är iofs inte bra för brännaren att starta och stanna hela tiden. Men att då och då starta bilen ett par minuter för att flytta den är inget att bry sig om. Om jag någon gång gör en massa ärenden på stan brukar jag aktivera direktstarten så att den fortsätter gå när jag stannar.
tycker det är skit bra den finns..
Ska man flytta sin bil 10 m kndemna ha pakerat den rätt från början..
Och så oftastartar den inte när man kör efter bilen blivigt varm,

har läst nån stans att bränsle värmaren tar ca 2 Dl / tim , men sj vet jag ej!
skojigakillen skrev: Ska man flytta sin bil 10 m kndemna ha pakerat den rätt från början..
Hrrmmm, du är uppenbarligen inte insatt i parkeringssituationen i städerna där det är vanligt med nattparkering. Den enda plats man kanske fick tag på till natten var t.ex. en parkeringsplats efter klockan nio på morgonen omvandlas till en 10min parkering och man måste flytta bilen till en annan plats. Det kan vara att flytta den tio meter.
av Twendor
På min Xc60, slår man av autostarten via kjørecomputeren når bilen ikke er startet.
Vet ikke på V50 om det er det samme der?

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]