NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rwidlund
Har en 1.8F 2008 Business Edition som har gått ca 2500 mil där jag tycker förbrukningen är för hög jämfört med spec.
Men en intressant sak är att det efter de båda servicarna som gjort har förbrukningen ändrats radikalt utan att de säger ha gjort något avseende det vid service.

Efter 1000mila servicen ökade förbrukningen med ca 1dl/mil Etanol - färddatorn visar korrekt.
Efter 2000mila servicen minskade förbrukningen med drygt 1dl/mil etanol - men efter sericen så visar färddatorn inte korrekt längre utan ligger kvar på den högre förbrukningen. Jämförelserna är med sommardäck 17" och Etanol.

Vad jag tror är att de "öppnat" (via programvara antar jag) vid 1000mila servicen för att det fanns problem med att V50'ar stannade vid lågvarv och att dom sedan "strypt" igen vid 2000mila servicen. För ibland - nu vid start/lågvarv går inte bilen bra (stannar nästan).

Just nu drar min bil ca 8.2-8.4 dl bensin med 15" Nordman dubbat - med få längre resor men väldigt lite i stan. Bilia tyckte att min bil drog jättelite så det var inget problem, de hade många kunder med förbrukning på över litern.

Sista jag körde på etanol hade jag en förbrukning på lite drygt 1l milen. Men om jag jämför den svaga 125hk i V50 (08) med sambon 140hk i V70 (01) så skiljer det endast 0.2dl per mil på samma körsträcka och förare vilket jag tycker är anmärkningsvärt

För inte kan det väl vara så att ett enkelt oljebyte/filter får ner förbrukningen på detta vis?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om det beror på oljebyte, då kan man ställa sig frågan till varför förbrukningen ökade efter första servicen? :???:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag vet att entanolen tunnar ut olja och att oljan blir rödaktig efter ett tag.
Visst med ny olja smörjer det lättare men att det skulle ha nån större skillnad fattar jag inte.

Vid 1000mila service gör man väl inga programmuppdateringar, det är väl bara olja och filter byte.
Vid 2000 är det olja, filter samt kolfilter.
av Robbinb
Jag köpte en ny crosspolo 2007 och i den handboken så stod det att bilen drar olika mycket beroende på lufttemperaturen, och dom hade till och med en tabell över detta... så om man jämförde när det var +15 och -15 grader så skillde det om jag inte minns fel mellan 0,66 och 0,79 blandad körning...... nu drar min v50 1,8F ca 0,82 och jag hoppas när det blir varmare att jag kommer ner till 0,77 som den "ska" dra....
av Feedan
Robbinb skrev:Jag köpte en ny crosspolo 2007 och i den handboken så stod det att bilen drar olika mycket beroende på lufttemperaturen, och dom hade till och med en tabell över detta... så om man jämförde när det var +15 och -15 grader så skillde det om jag inte minns fel mellan 0,66 och 0,79 blandad körning...... nu drar min v50 1,8F ca 0,82 och jag hoppas när det blir varmare att jag kommer ner till 0,77 som den "ska" dra....
Hah! En sådan skillnad låter lite väl tilltagen måste jag säga. Aldrig hört tidigare om att en tabell finns i bilens handbok om det fenomenet.
Med varmare lufttemperatur jobbar A/C-systemet mera, men å andra sidan så når motorn arbetstemperatur snabbare. En V50 bör vilja ha någon droppe mer än en C30 som jag kör med samma motor. Viktigast av allt lär vara våran körstil och omständigheter som trafikrytm, hastighet med mera. Personligen så känner jag en omöjlighet att nå <0.8l/milen här i Stockholm. Enda möjligheten då jag sett bättre siffror än så var på en landsväg utanför Norrköping på farthållaren i blyga 70km/h några mil.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Innan jag gjorde mig av med mitt måndagsex en V50 06 1.8F så hade jag en förbrukning på 1,2 och kom aldrig under litern. Inte ens med låfriktionsdäck.
Nu med min V50 D5 ligger jag på 0,6 stadigt
av Robbinb
Feedan skrev:Hah! En sådan skillnad låter lite väl tilltagen måste jag säga. Aldrig hört tidigare om att en tabell finns i bilens handbok om det fenomenet.
Med varmare lufttemperatur jobbar A/C-systemet mera, men å andra sidan så når motorn arbetstemperatur snabbare. En V50 bör vilja ha någon droppe mer än en C30 som jag kör med samma motor. Viktigast av allt lär vara våran körstil och omständigheter som trafikrytm, hastighet med mera. Personligen så känner jag en omöjlighet att nå <0.8l/milen här i Stockholm. Enda möjligheten då jag sett bättre siffror än så var på en landsväg utanför Norrköping på farthållaren i blyga 70km/h några mil.

att det var så stor skillnad gjorde mig lite överaskad oxå, men att motorer drar mer bränsle med kallare luft är ett mycket känt faktum.

Det är mer syre i kallare luft och motorn måste gå fetare med mer bensin.. kör man cross tex så får man byta munstycken beroende på lufttemperatur...

min 200cc fyrtakt var mycket känslig för detta, fick byta munstycke för var 5´e grad ungefär för att den skulle maxprestera.
av Feedan
FiddeUBC skrev:Innan jag gjorde mig av med mitt måndagsex en V50 06 1.8F så hade jag en förbrukning på 1,2 och kom aldrig under litern. Inte ens med låfriktionsdäck.
Du menar väl med etanol nu hoppas jag?
Skapligt avis på en D5 med så pass låg förbrukning. Cn C30 D5 AWD med en härlig automatlåda som inte drar mer än en manuell. Vilken härlig bil. Synd att Volvo aldrig introducerade AWD på C30 sjukt nog...
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Feedan skrev:
FiddeUBC skrev:Innan jag gjorde mig av med mitt måndagsex en V50 06 1.8F så hade jag en förbrukning på 1,2 och kom aldrig under litern. Inte ens med låfriktionsdäck.
Du menar väl med etanol nu hoppas jag?
Skapligt avis på en D5 med så pass låg förbrukning. Cn C30 D5 AWD med en härlig automatlåda som inte drar mer än en manuell. Vilken härlig bil. Synd att Volvo aldrig introducerade AWD på C30 sjukt nog...

Japp med etanol ja, men skillnaden mellan bensin och etanol var inte stor kan jag tycka. Men visst jag gav kanske aldrig den kärran en chans efter allt strul. Ja min D5a är jag nöjd med, som sagt automatlåda ksulle man haft också och AWD men jag var lite rädd då för att återigen köpa nåt som jag inte visste hur det var. Hittade aldrig nån D5 med geratronic att provköra. Det skulle vara intressant att köra min med tysklandsdiesel (svavelfri europadiesel) o se hur pass lågt man kommer ner då :mrgreen:
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]