NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jorun
Hej,

Har en S40N 2004 års model (dvs en av de första hundra som gjordes av S40N).

Av någon anledning så går inte bakluckan att öppna? Ellåset öppnar den inte och det hjälper inte hur många gånger man trycker på fjärrkontrollen eller försöker trycka på knappen ovanför nummerplåten för att öppna den. Jag antar att den elektriska låsmekanismen gett upp.

Men... det måste ju finnas något annat sätt att få upp bakluckan innefrån bilen? Någon som vet om något manuellt sätt att öppna den (eller tvinga upp den)?

Har kollat med Volvo Bil verkstad och de har inte tid att ta hand om den idag och behöver ju lasta in en massa grejor inför julresan.

Tackar för varje tips ni kan ha!!

Tack på förhand,

mvh
Johan
bredvid låsknappen på bakluckan så bör det finnas ett täcklock som du kan ta bort och stoppa i plåtnyckeln från bilnyckeln och öppna på det sättet. Så var det iaf på min S60.
plåtnyckeln är den silvriga som du drar ut ur hela plastgrejen som är nyckeln, hoppas att du förstår den dåliga förklaringen :)
av jorun
Hmmm.

Tack för tipset, men det verkar inte finnas nått nyckelhål på S40N. Konstigt kan tyckas, men så är det i alla fall.

Jag misstänker att det borde finnas en "nödöppnings" möjlighet om man blir inlåst i bagaget eller om bilen blir strömlös. Men det kanske man inte tänkte på från Volovos sida i detta fallet.

Mer tips emottages gärna.

/johan
Användarvisningsbild
av CarMan
nån nödöppning finns inte.
man får försöka att koma åt låskistan manuellt, eller jorda anslutningen i CEM (alternetivt nånstans i kabelhärvan)
Hadde samme problem på min MY04 S40N T5. Av og til fungerte låsen, men som oftest "klikket" det bare i bryteren når jeg forsøkte å åpne luken. Resultatet ble at bryteren ble byttet på garantien (hadde 6 mnd bruktbilgaranti). I følge verkstedet jeg bruker var dette ikke et ukjent fenomen.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]