NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Hur justerar man ljusbilden? Det ska finnas någon justerratt, var sitter den?

Bilder?

.
Användarvisningsbild
av poseidon
Manuellt kan man göra det upp å ner om du har halogen. Annars är det automatiskt med xenon. Sitter till vänster om ratten.
Användarvisningsbild
av ThomasT
poseidon skrev:Manuellt kan man göra det upp å ner om du har halogen. Annars är det automatiskt med xenon. Sitter till vänster om ratten.
Jo, jag trodde det var så också och lämnade in bilen för en justering för att jag har xenon.

Då sa mecken att det fanns justerskruvar som man vred på bakom lampan på motor sidan. Den har de han vridigt ett snäpp på...

Kostade 437kr... hmm... dyrt 1minuts meck....

Så jag tänkte att det kanske fann någon bild eller beskrivning på hur man gör, för jag skulle vilja ställa upp den ytterligare lite grann.

.
Användarvisningsbild
av Doffen
Om du ser ned på siden av lykten imot radiatoren så sitter det en justeringskruv for høydejustering. Om du ser i bakkant av lykten sitter skruen for justeringen av lyspunktet.
av Feedan
poseidon skrev:Manuellt kan man göra det upp å ner om du har halogen. Annars är det automatiskt med xenon. Sitter till vänster om ratten.
Har inte Volvo en elektronisk grundinställning? De flesta nyare bilar med xenon måste nollas med verkstadsdator till inställningsläge/grundinställning innan en meknisk justering görs.

Viktigt är förstås att ha tillgång till en riktig ljusinställningsutrustning så du får ljusbilden rätt! Kollade på min C30 med xenon, den stod 0,7% för lågt!!
Användarvisningsbild
av ThomasT
Feedan skrev:Har inte Volvo en elektronisk grundinställning? De flesta nyare bilar med xenon måste nollas med verkstadsdator till inställningsläge/grundinställning innan en meknisk justering görs.
Vad händer om man vrider på justeringen då utan att ha tillgång till datorn?

.
av Feedan
ThomasT skrev:
Feedan skrev:Har inte Volvo en elektronisk grundinställning? De flesta nyare bilar med xenon måste nollas med verkstadsdator till inställningsläge/grundinställning innan en meknisk justering görs.
Vad händer om man vrider på justeringen då utan att ha tillgång till datorn?

.
Jag kan inte med säkerhet svara för hur Volvo's system är uppbyggt då jag jobbar med annat bilmärke. Jag gjorde dock en chansning och brukar kolla av ljusbilden stundvis. Ännu fungerar det som det är tänkt!

En bil med nyare räckviddsreglering flyttar man grundinställningen/noll-läget. Så det kan bli jätte fel om man sedan lastar bilen. Kanske till och med få upp ett felmeddelande om man gör en för stor justering. Känns dock som Volvo har ett klart föråldrat system. :)
Användarvisningsbild
av Doffen
Er ingen problem å justere lysene manuellt, grunninnstillingen vil fortsatt ligge der og lysene justeres ved behov.
Gjorde dette nettopp selv uten problemer av noe slag.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]