NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille09
Hej,

Funderar på att köpa en beg Volvo v50 1,8F av 2008 års modell.

Jag har max ca 150.000 att lägga på bil och tänker behålla den ca 3 år.

Kör ca 1400mil/år och bor i centrala Göteborg dvs kan nyttja miljöbilsförmån.

Hur tror ni värdet på en flexifuel står sig när den sedan ska säljas?

I dag säljs ju fler och fler dieselbilar...

Tacksam för åsikter!

PS. Vet nån om årsmod 2008 har AUX ingång till steron i Kineic versionen (performance)?
av MattiasD
krille09 skrev:Hej,

Tacksam för åsikter!

PS. Vet nån om årsmod 2008 har AUX ingång till steron i Kineic versionen (performance)?
1.8F och köra på E85 är ett betydligt skonsammare mot både miljön och hälsa än motsvarande med Diesel. Tyvärr råder det en Dieselhysteri som är svår att förstå. Jag har faktiskt inte hört något vettigt argument för Diesel mer än "man behöver inte tanka ofta"-argumentet. Men är det vettigt? Men det kanske finns andra? Fundera på vad som händer med priset på Diesel vid nästa högkonjunktur. Det är känt att skatten kommer att höjas de närmsta åren, och för drygt ett år sedan låg literpriset på 14 kr. Nu finns det fler Dieselbilar som behöver tankas och trycket på en begränsad resurs blir därmed större. Det är inte orimligt med att pris på 16-17 kr vid nästa högkonjunktur. På sikt kommer fossilbränslena att dyrare och dyrare. Fundera också på om du vill stödja utvecklingen av alternativa bränslen eller bidra med pengar till oljebolagens fickor och fortsätta att vara beroende av fossila bränslen.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av krille09
Jag det kan stämma.

Pratade med en handlare idag. Han menade att beg V50 i diesel-version säljer fort medan FF modellerna står längre i hallarna.

Dock kommer väl diesel liksom bensin att skattas hyfsat hårt.

Nån som har koll på hur värdeminskningen ser ut på 3år för Volvo V50 FF resp diesel?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
krille09 skrev:Hej,

Tacksam för åsikter!

Eftersom dieselbilarna just nu är mer eftertraktade så får man givetvis räkna med att dom kommer ha lite högra andrahandsvärde. Det har med enkel "tillgång & efterfrågan" att göra. Hur mycket bättre är dock svårt att säga. Kan vara marginellt... och stiger dieselskatterna så kan man lugnt räkna med att det vänder lika fort som det gjorde senast.

Vilken motor / drivmedel som är bäst ur natur och ekonomisk synpunkt har debaterats fram och tillbaka här på forumet. Själv är jag så splittrad så jag går inte in på det.

Mjao...jag har för mig att My08 hade Aux-ingång som standard från början...eller så kom den senare under modellåret. Eller gällde det bara High Performance?! Nu blev jag lite osäker.

En ganska grundutrustad V50F från -08 borde du ju kunna få från 150' och uppåt. Där har du ju redan vad värdeminskningen är på 3 år från nybilspris som låg på ca: 200.000,- +- 20.000,- beroende på rabatter och tillbehör. Men hade jag varit dig så hade jag spanat på en med lite högre utrustningsnivå. Då du bor i GBG så finns det en del företagsbilar som gått hos Volvo som har hyfsad utrustning.
av krille09
Jag har spenderat lite tid på att sätta mig in i vilka politiska aspekter som påverkar mitt bilköp. Att välja en diesel när vi kör så få mil verkar inte smart. Allt talar för att politikerna kommer att beskatta diesel mer och mer. Serviceintervallerna med en 1,8F blir heller inget problem då jag endast behöver lämna in bilen en gång per år.

Det lutar åt en 1,8F då jag inte kan motivera kostnaden för en diesel, dels är de dyrare att köpa samt eftersom jag inte har råd med den nya 1,6Drive så kommer jag att drabbas av den höga skatten.

Tack för tipset att leta efter en med hög utrustningsnivå :D . Det finns några årsmodell 2008 på blocket som jag tror man kan få för ca 150-155tkr.
av jumu01
Tyvärr är bilen fruktansvär tråkig att köra med 1.8F motorn, men skall du från A till B finns ju beg för 20000 kr som är en ännu bättre affär för dig!! Den värdeminskning du då gör på 3 år är helt obetydlig i förhållande till att du pyntar ut 150000 kr för en bil.
Och räknar du in alla servicekostnader du själv gör så är besparingen ännu större.
Det finns ju en anledning varför det finns en uppsjö av begagnade 1.8F!

2008 har AUX-ingång.
Användarvisningsbild
av SvenB
jumu01 skrev: Det finns ju en anledning varför det finns en uppsjö av begagnade 1.8F!
Ja visst finns det. Exempelvis att det har gått ungefär tre år sedan de första 1.8F kom ut på marknaden. (Leasingbilarna byts ut.) Sedan har de första "Miljökämparna" fått nya 1,6 drive, som är den nya grejen. Men jag tror att de kommer att ångra sig om något år. Vi kan vara säkra på att de fossila bränslerna kommer att beskattas hårt.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av jaj
Hej.
E85 liksom disel är båda under debat, skatten på en 1,8F och 1,6D S/S ungefär den samma. Men en hel del högre för de äldre som inte är typ S/S varianter.
Sverige verkar vara ganska ensamt om satsningen på E85 och tyvärr blev det dyrare att köra på allternativbränslet E85. Trotts att det bränslet är "skattebefriat" så vist fins det en olitisk osäkerhet om priset för E85.
Dessutom finns det svenska forskare som påstår att E85 ÖKAR koldioxidutsläppeen ...

1,8F varianten funkarju fint med vanlig bensin också så den käns väl lite "politiker" säker.
Prestandan är helt ok och med en toppfart på 200Km/h så räcker det lång.
Lite iriterande är valet av utväxlingar i växellådan, 5:a funkar redan från 45Km/h ... 3000rpm på motorn redan vid 100Km/h. Borde gå att få ner förbrukning och ljudnivå med lägre utväxling.

Körde min My 06 över 10.000mil och var helnöjd.
Miljövinster? ok när jag köpte den men nu ???
Ekonomi nja parkeringstillstånd i Göteborg var väl värt några kronor men har försämrats.
Servic var 1.000mil! bensinvarianten var 2.000mil!

Köpte ny bil och valde 1,6d DriveE med S/S ... käns helt ok att köra.
Hoppas synpunkterna kan vara till hjälp.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]