NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dagens däck slits inte snabbare på samma sätt som de gjorde förut av för högt tryck. Så eg. kan du prova dig fram tills du tycker att du finner en nivå där du fortfarande står ut med stötigheten och däckljudet. Förut så klarade ju inte däcken av att hålla formen med högre däcktryck och blev därför snedslitna. Så så länge du inte har väldigt högt lufttryck, långt över rekommendationerna så riskerar du att miljö/körsäkerhet blir sämre. Snarare att du får en rappare styrning och bibehållet grepp med rejält med tryck i sulorna.

Mina 215/45/17 kör jag 3.0 i. Vinterdäcken som är 185/65/15 brukar få ligga på 2.7. Ingen snedslitning, dock lite högt vägljud, därför har jag sänkt vinterdäcken från 2.8 som jag hade tidigare.
Jag märker direkt på förbrukningen om det börjar bli sämre med tryck i däcken så nog är det ekonomiskt alltid.
Var och gjorde service idag och pratade endel med serviceteknikern (är alltid med på servicen).
Vi pratade bland annat om däcktryck och han sa att det däcktryck som volvo rekommenderade dom att leverera bilarna med är 2.9 på 15 tummarna och lite högre på 16 tummarna.
Det trycket skulle vara den optimala avvägningen mellan bränsleförbrukning, hållbarhet på däck, komfort och säkerhet. Sen så skulle trycket vara ytterligare lite högre på vinterdäcken.
Det tryck som står angivet i instruktionsboken är bara det lägsta godkända trycket.
Dudde66 skrev:Vad har ni för däcktryck i era bilar? Hur påverkas trafiksäkerheten / ekonomin utav olika tryck.
Vad rekomenderar ni?

Vad har ni för erfarenheter med orginal sommardäck?
/ Dudde
Hej.
Mycket bra fråga, förmodar att du tänker låg bränsleförbrukning?
Då är de bästa fälgarna är de som är std på Drive, däcken blir än så länge Michelin 15".
Har samma fundering viket lufttryck, borde var lägre bränsleförbrukning ju högre ...
Fundering hur högt kan trycket vara innan däcket tar skad/ slits skevt i mitten?
Sen får det väl bli en smaksak hur "taskig" komfort man vill ha ...

Lyfta tråden och någon ...

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]