NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det skall inte ryka speciellt mycket...min gissning är att handlaren inte kört värmaren innan han levererat bilen till dig. Jag vet inte om det står på "listan" att göra så, men det görs i alla fall på verkstaden här innan leverans för att slippa skrämma kunderna. Det kan ryka mycket första gången och någon gång efter det...

/Thomas
Jag skulle vilja påstå att värmaren inte skall ryka över huvudtaget när den väl är igångkörd första gången.
Det gör den inte på någon av våra 2,0d iaf.
Om man läser lite i den där boken som antagligen ligger obläddrad i handskfacket :wink: , så står där att läsa följande i en inforuta (saxat ur den engelska utgåvan):

NOTE
The auxiliary heater cannot be switched on
or off manually but is only controlled by the
car's electronics.
When the auxiliary heater is active there may
be smoke from underneath the car, which is
perfectly normal.

Så det är inget konstigt men jag kan förstå att det blir en happening om man inte vet!
Det är så jävla bra att ni delar med er av sådana här saker,sitter i en stugjävel,bilen "brinner" vad gör man?Jo skriver ett par rader på forumet och så kan man luta sig tillbaka ta sin öl i lugn o ro. :mrgreen:
Mathem: jag har läst boken, det var ju verkligen storslaget av Volvo att denna i mitt tycke rätt viktiga information fick ta upp hela tio kvadratcentimeter av denna tjocka lunta. Jag har aldrig ägt en diesel tidigare och har ingen aning om att det ens behövs en tillsatsvärmare - än mindre att den kan ryka då den används för första gången.

Sen anser jag att jag inte ska behöva lusläsa instruktionsboken för att få reda på detta, dels borde min försäljare sagt något om det, dels borde det stå med STORA bokstäver eftersom det i mitt tycke är viktigt att tala om för kunden att när din 250.000 kronors bil börjar ryka som om elden är lös så är det bara en liten trevlig funktion som ska vara så -inget att ringa bärgaren för således vilket undertecknad gjorde.

Som en liten passus i det hela kan jag nu meddela att värmaren slutat ryka i princip helt, lite rök innan den blivit varm sen helt rökfri gång. Skönt att veta plus att man slipper alla falska brandlarm, blir så dyrt i längden inbillar jag mig.

Daniel Sidenbladh
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]