NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Har beställt en C30 2,0D :D
Nu en fundering som jag tänkte kolla upp med er kunniga!
Kan ju givetvis fråga säljaren, men lägger mer odds här inne på rätt svar.

Kan man köra på vilken diesel som helst?
Måste de vara typ miljödiesel eller kan man helt enkelt köra på samma diesel som till tunga fordon?
Det borde ju vara samma ingridienser i soppan...

Tänkte om den för tyngre fordon är fetare eller nåt så den kanske pajjar nåt i motorn.

Aldrig kört diesel på PB så därför frågar jag... :oops:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det är ingen skillnad på svenska diesel vare sig den kommer från en lastbilspump eller ej. Det du ska vara noga med är att svavelhalten inte får överstiga vissa ppm, inget du behöver oroa dig för i sverige.

I Utlandet finns andra sorters diesel som släpper ut mer aromater än vad svensk gör, därav att polacklastbilar luktar så förbannat illa. Dock införs nu sk Svavelfri europadiesel i europa. I sverige har vi en särskilt ren sorts diesel sk MK1.
Vill du läsa mer i ämnet kan jag rekomendera dig http://www.acpdiesel.se/

Preem har en ny formula i sin diesel också som ska vara bränslebesparande. Jag tyckte mig märka skillnad med den nya formulan och ska prova den skarpt på en 70mils trip på fredag. Preem är också det enda bolag som kan och har så pass bra kvalitè på sin RME att den kan blandas i 5% under hela året. De verkar ha forskat och kan mycket på just dieselfronten.
Nu kanske det låter som jag gör reklam åt preem men vi kör både lastbilarna på jobbet och min bil privat på acp. Tidigare hade vi statoil.

Preem har också ACP Bio 30 men den kan bara den som har SÅIFA kort tanka dvs Tung trafik, dock har jag inte testat den än. :mrgreen:
av LasseRe
Är det någon annan som har erfarenhet av Preems ACP-diesel?
Shell hävdade för många år sen att de hade en tillsats som hette ACI och som gjorde bensinen bättre för motorerna. Jag hör väldigt lite synpunkter om ACP-dieseln, utom från Preems egen reklam.

Häromdagen lärde jag mig att när jag väljer bil- eller lastbilssymbol på t ex en Statoilmack, så har det bara att göra med vilket tryck dieseln pumpas ut ur slangen, inte att det skulle vara olika sorter.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det finns en massa olika Diesel sorter i Sverige.

Men de vanligaste är väl vanlig Diesel Mk1 och Diesel Mk1 med 5% RME iblandat.

Kolla här tex på Preems produkter: http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx

.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det är skillnad o bäställa hem diesel på bulk osv än att tanka på en mack, på macken är det alltid samma diesel.
Ang trycket så är det 40liter i minuten på personbilsymbolen och 60liter per minut på "lastbil".
Dock de mer fristående pumparna som är till för lastbil så att säga har mycket grövre munstycke och där går ca100liter per minut istället.

Jag kan bara säga att jag är nöjd med preems ACP, lite svårt att ha nåt o jämföra med när jag bara kör preems privat och yrkesmässigt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag tankar mest med Preem men också en del Jet, samt en skvätt Tanka/Q8 då och då. Allt funkar lika bra! (hoppas jag)

Diesel Blended alltså 8)
av Dudde66
Jag kontaktade Volvo för att jag hört rykten om att Mercedes och Bmw inte rekomenderar APC till sina bilar då bränslet är för "torrt" .
Volvo svarar i ett mail "att om europastandarden för dieselbränsle, EN590 finns så har de inga synpunkter på vilket bränsle man använder. Jag frågade även vilken diesel leverantör de rekomenderar, men den frågan svarade de inte på.
Jag kör V50 Drive -2010 med 200 mil på mätaren. / Dudde
av flink
Gjorde missen en gång att tanka från en lastbilspump en gång, den med stora munstycket... gör inte det. (S) Jäklar vad man fick stå och dutta... Tog en hel evighet innan man fick full tank!

Uppe i norr, nära finska gränsen är det många som kör på den billiga finska brännoljan. Och det verkar funka för en del. Så det du hittar hos macken borde nog funka för alla!
Det enda jag har hört är att brännoljan och commonrailsystemen inte funkar så bra ihop efter några tusen mil. Dom varnar för att orenheter sliter på insprutningen. men har inte hört så många som har direkt erfarenhet av det.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]