NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50Daniel
Är det någon som kan förklara (gärna med bilder) hur man plockar ut grillen på v50.
Har sökt både här på forumet och på andra sidor utan någon bra förklaring. Några säger att hela fronten måste plockas ner andra att det går med skruvmejsel och buntband. Men hur isåfall.
Klammerna på grillen skall ju tryckas ner innifrån, fattar inte hur det ska gå till utan att plocka av allt.

/Daniel
av Klumpen
Du måste verkligen inte plocka ner hela fronten. Det är hur simpelt som hellst. Innanför grillen sitter 6 clips, tror jag, eller 8. Inte riktigt säker. Dem sitter precis ovanför och under själva ramen på fronten. Man kan känna dem på S40N grillen, men V50grillen kommer man inte genom med fingrarna för att känna dem. Man tar bara en smal kniv, smörkniv eller liknande. Gärna inte i metall som kan skada bilen. Sen trycker man på clipsen tills dem släpper. Den ska alltså tryckas in i springan mellan grillen och fronspoilern. Lyft därefter ut grillen och tryck in den nya. Hoppas det klarnade. Kan lägga upp bild på det så fort jag kommer hem från jobb. Säg till om något är oklart så ska jag försöka förklara ytterligare:)
Lycka till!
Senast redigerad av 1 Klumpen, redigerad totalt 0 gånger.
av flink
Precis... har du köpt en ny grill så ser du ju exakt var clipsen sitter. Ta bara en vanlig bestickskniv... ju smalare och styvare desto bättre. Linda in den i något skyddande.. en pappersbit, postitlapp? Och peta bara in den i springan där clippset sitter och böj ner den sammtidigt som du drar ut grillen.

Har inte provat detta själv, men det är nog så jag skulle ha gjort det. Även ståltråd och buntband skulle funka om man försöker fiska upp dom genom gallret. Lite pilligt kanske, har inte kollat hur det ser ut. Var så länge sedan jag hade lös grillen. Men det var i sammband med att jag hade ner hela fronten.
av äktavolvobög
antingen slår man sönder den gamla fula äckliga silver grillen i mitten och sedan ser man hur den sitter,

eller så tittar man på den nya hur det ser ut , ,var tex, clips eller liknase håller fast grillen, verkar svårt,
not
ta ett falsben av plast , och tryck in det mellan kaross och grill!! till 2 st uppe och 2 nere sen släpper det kanske är 3 st

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]