NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är så att jag har köpt mig en V50 2.0D-07, trodde att det bara var att programera tiduret i bilen. Men det visade sig ju att den saknade lite grejer till säljarens och min förvåning. De hade aldrig varit med om att det saknade b.la cirkulationspump, kabelmatta. Detta kom vi fram till att de hade ringt ner en tekniker från volvo för att kolla på detta. De hade aldrig varit med om detta förut.

Någon annan som haft samma problem och som har någon bruksanvisning på hur man monterar dessa grejer, eller ännu bättre någon som har gjort detta själv och dokumenterat detta med bilder?

Tack på förhand!
Det är inte alls omöjligt att eftermontera. Min bil saknar också tiduret så jag kollade upp vad som behövdes, och delarna kostar ca. 3000-4000 kr om jag minns rätt.

Montering går att göra själv om man känner för det, men jag skulle nog lämna det till en verkstad för att sköta den biten. Jag fick en offert på ca. 5500 kr komplett med delar och montering av Upplands Motor i Akalla när jag frågade i höstas.
Som oftest er det bare en programeringssak. For å få lagt inn tidsuret i menyene. Dette koster da 2000 kr ca.
Men mange biler bruker bare varmeren til å varme motoren, ikke kupeen, og da har man ikke sirkulasjonspumpen. Det er denne han savner og som koster å få ettermontert ilag med kabelmatte + programvare for tidsur.
är det en import bil? jag är osäker men tror att alla på skandinaviska marknaden alltid har tidur.

ni som komenterar, var noga med att ge tps om trådskaparen bil !!! blanda inte ihop det med V70N !!!
Till en början var tidur ett tillval men Volvo insåg
att det var enkelt för säljarna att missa att sälja med
tidur från fabrik och man la till det som standard.
Tyvärr kommer jag inte ihåg riktigt men jag har för
mig att det blev standrad from modellår 08-.

Visst går det att eftermontera men bilen saknar kablaget till
vattenpumpen/cirkulationspumpen och mjukvaran för att få funktionen.
Ca kostnad för eftermontering 5500-7000:-
volvo diesel skrev:Omöjligt är det inte, men teknikerna hos vissa volvofirmor är kanske inte de bästa på att veta hur man gör...

Jag gjorde just denna modifiering på min S40 för för ca: 1år sedan, skrev lite i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ilit=tidur

Hoppas det hjälper
Har du läst tråden du länka till? jag hitta inget om att det ska går eller hur man gör

anledningen till att volvoverkstäderna säger att det inte går är för att volvo har talat om på NCT utblidning att det inte går. med den informatione i bakhuvet fins det ingen anledning att lägga timmar på att koma på en lösning (dock så sägs det att dom bygger om det i Norge, men inte hur)

Finns inte Mjukvaran så finns det inte en volvo lösning (går inte få likt orginalet)
att montera delarna går (dock tveksam om man får dit vatten pumpen utan att demontera AC rören)
Kanske ska göra ett förtydligande.

Det som skiljer bilar (S40n och V50) som har "tillsatsvärmare" och "parkeringsvärmare med tidur" är programvara, vattenpump och kabel till vattenpumpen samt en kåpa som är förbered med kabelgenomföring.

Vattenpumpen är en liten eldriven cirkulationspump som sitter nästan rakt nedanför dieselvärmaren.
På bilar utan pump så sitter det ett L-stycke som man tar bort och sätter pumpen på dess plats.
Kabel till vattenpumpen går från själva dieselvärmaren till pumpen. Det är denna kabel som är svårast att montera då det är så j-a trångt under motorhuven på dessa bilar.

Som jag skrev i den andra tråden, så fick jag detta svar från Nordiska Bil i Luleå.

Det finns ingen "tillbehörs sats" för att bygga om värmaren.

Det finns dock möjlighet att uppgradera en tillsatsvärmare till parkeringsvärmare med hjälp av reservdelar.
Följande reservdelar skall användas:
pump 8665529
kabel 30665379
kåpa 30676589

Dessutom behövs mjukvara som laddas ned via Vadis/Vida:
S40 Diesel 30664638-1
V50 Diesel 30664646-4

Delarna och mjukvara kostar ca: 4000kr (+ montering)

Har man tillgång till Vadis eller VIDA så borde man kunna på ett enkelt sätt se hur man byter dessa saker.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]