NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Är det ingen mer än jag som tycker att det är lite lustigt att det finns en massa uppdateringar och korrigeringar i mjukvarorna till bilarna som man inte får installerade vid en service eller inte ens får information om att de finns.

Nu när bilarna fungerar som rullande datorer så borde även uppdateringar / buggfixar installeras per automatik.

Bevisligen var inte mjukvaran perfekt från början, för då skulle det inte komma uppdateringar.

Jag tycker det är skit att man inte som ägare kan ha någon koll på dessa delar i bilen, likväl som vilken mekaniskt del som helst på bilen.

Och på verkstäderna verkar det nästan vara lite hysch-hysch när frågan kommer till software uppdateringar. Ingen verkar vilja prata om att det finns uppdaterade och bättre komponenter till bilen som man äger...

Vad tycker ni, och hur har ni gjort?

//Thomas
Ja, håller med dig. Finns det uppdateringar tillgängliga så känns det lite fel att man ska få reda på det via forum m.m där någon har haft ett helt annat fel och fått en ny uppdatering genom att lösa problemet eller där någon med inside information vill delge vad allt innebär.

I min värld hade det varit finfint med gratis uppdatering av mjukvaran under nybilsgarantin, sen kan det väl kosta ett par kronor (vad det nu innbär..) Hur man kunde få reda på att ny mjukvara finns tillgänglig? Kanske via en liknande sida som alla XC60-ägare har idag där man har en personlig inloggningssida för serviceinfo m.m.

Men nej, detta projekt känns ju inte gratis att göra men som sagt, på något vis bör man ju få reda på att en uppdatering av mjukvara finns tillgänglig för ens bildmodell som gör så att bilens mjukvara fungerar bättre.
av Psyko
Verkstäderna vet oftast inte heller när det kommit nya mjukvaror.
Enda gången dom vet är när Volvo går ut med informationen om
specifika fel som åtgärdats. Dom vet inte heller (mer än i specifika fall) vad som ingår i en
uppgradering.

Enda sättet en Verkstad har att kolla om det finns en ny mjukvara är att koppla
upp bilen och testa att ladda specifik modul, då får man svaret om den innehåller den
nyaste eller om den kan uppdateras.
XC90_Executive skrev:Ändra inte på något som redan är bra.
Så bara för att det fungerar acceptabelt och man som konsument inte hittar något dolt fel så är allt ok enligt dig??

De utvecklar inte programvarorna vidare bara för att de tycker att det är kul. Uppdateringarna härstammar givetvis utifrån saker som inte fungerar tillfredställande...

.
av Psyko
XC90_Executive skrev:Vad menar du med dolt fel? Antingen märker man det eller inte.

Varför man inte ska ändra något som redan är bra är bara för att det kan bli sämre trots nya mjukvaror.

Håller med !

Har flera ggr varit med om att kunder klagat EFTER uppgradering pga
ändringar som dom inte velat ha.
XC90_Executive skrev:Vad menar du med dolt fel? Antingen märker man det eller inte.

Varför man inte ska ändra något som redan är bra är bara för att det kan bli sämre trots nya mjukvaror.
Det jag merar är att det massor med program och funktioner som man som förare inte kommer i kontakt med, och är det något som inte fungerar som det var tänkt så är det väl bra att de uppdaterar funktionen.

Uppdateringar görs inte för att det är kul, utan för att det är nödvändigt.

.
Psyko skrev:

Håller med !

Det är väl ändå inte uppdateringens fel??

.
av Psyko
ThomasT skrev:
Psyko skrev:

Håller med !

Det är väl ändå inte uppdateringens fel??

.
Nehe :roll:

Vad skulle det annars vara ?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]