NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocke422
Hej alla

Jag har märkt att turbon inte slår in som den ska i min V50 T5'a -06. Nu är min fråga, är det dumt att köra bilen eller kan jag tuffa på utan att något blir värre?

Tycker att bilen går bra i övrigt och acceleration upp till 70-80 km/h går bra men sen känns det liksom trögt precis som att turbon inte jobbar.

En annan fråga som säkerligen ställts tusen gånger innan; 95 eller 98 oktan?

Tackar så mycket på förhand
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Kollat felkoder? Om felkoder satts, finns det risk att turbon bara går på grundladdtryck. Iofs borde kanske miljölampan tänts då, men det är bara en vild gissning.
av jocke422
Upptäckte felet först i förrgår så kan inte jämföra så mycket.
Däremot tycker jag att bilen drar en hel del soppa. Har iofs automat och kör mestadels i stan, medelförbrukning ligger på cirka 1,1 - 1,2.
Tog däremot en längre tripp för nån vecka sen, nästan enbart landsväg, cirka 90 mil, medel blev då 0,82. Det är väl OK? Hade inte problemet med turbon då.

Tack för svar
av jocke422
kebabpizza skrev:Kollat felkoder? Om felkoder satts, finns det risk att turbon bara går på grundladdtryck. Iofs borde kanske miljölampan tänts då, men det är bara en vild gissning.
Kan man kolla felkoder själv på nått sätt? Är inte så tekniskt bevandrad i bilarnas värld.
Ser iofs inga fel på display eller lampor som tänts
av jocke422
Var precis ute och provkörde. Verkade som att turbon funkade bra i början men när motorn blev varm blev det sämre.
Den däringa slangen.. kan nån vara vänlig och på ett enkelt språk förklara vad som skall "fixas" med den?
Och om man nu inte skulle "våga" göra det själv så är det väl ett super-simpelt jobb för Bilia? Borde väl inte behöva vänta 3-4 veckor som väntetiden verkar vara?

Tack för mycket hjälpsamma svar... verkar vara ett underbart forum :D

/jocke
av goddamnswede
Slangen er ikke festet, den er bare tredd innpå. Det betyr at når den blir gammel og hard så vil den løsne.
Om det skjer vil ikke motoren få rett air/fuel blanding fordi motoren ikke blir fortalt hva ladetrykket er.
Det som må fixes om den er løs er at en trenger en liten strips. Du trenger ikke dra til bilia for å feste en slange.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]