NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
Hej
Ngn här som använder C30 DRIVe regelbundet . Vill veta lite om hur bilen känns . Den kommer användas som pendlar bil mellan Sthm och finspång. Enligt Volvo ska den dra ca 4,4 l/mil , vill gärna veta om den verkliga förbrukningen.
Tack
av greenbay
Enligt provkörningar av journalister har det inta verit svårt att tom köra SNÅLARE än så.
Volvo i Portugal anordnade en tävling, där den som vann körde 194 mil på en tank med en sådan. Det blev väl 0,25...
/greenbay
Har endast provkört V50 DRIVe och blev väldigt imponerad.
Hamnade på 0,48 (enligt färddatorn) inne i stan och lite krypkörning längs små skogsvägar. Alltså ingen landsväg och jag testade en hel del accelerationer också... :) Så en C30 på landsväg borde inte ha några större problem att hamna under 0,44l/mil som jag tror du var ute efter... inte 4,4l, det låter lite väl mycket.
Kör en V50 DRIVe ibland och den är riktigt, riktigt snål! Lägst hittils enligt färddatorn har varit 0,32l/mil (landsvägskörning i ca 80-100 km/h.

Motorn är dessutom trevlig! Fin gång och bra prestanda! :-)-)
av menbj0
Jag provkörde idag och blev glad :-) Den var MKT piggare än väntat. Och motorn går vibrationsfritt och lådan känns tajt. Hela ekipaget är mer attraktivt än 2.0D som enligt min smak har för mycket Diesel-vibrationer. Det man ska tänka på är att DRIVe dock är ganska livlös om man lägger i 2:an utan att varva 1:an. Här finns lite av den gamla Turbo-kraftlösheten på låga varv. I normal fart upplevde jag inte den slöare än min 2.4i (170 hk). Detta är antaglien min nästa bil. Med R-Designpkt.
Jag har betällt en 1.6d DRIVe R-design borde dimpa ner på parkering inom 2 veckor :) alltid roligt att läsa dessa inlägg om förbrukningen. plus att bilen kommer att bli skattefri i 5 år :) = billlllligt ägande
Håller man sig under 100 km/h så går bilen riktigt snålt (under 4.0 l/100 km) Men går hastigheten över 100 km/h så stiger förbrukningen rätt drastistk till ca 5.0 l/100 km. vid 110 km/h. Men kommer man över 120 km/h så sjunker förbrukningen igen till ca 4.5 l/100 km. Tycker att detta är lite konstigt, men jag misstänker att det kan bero på att jag monterat en spoilervinge. Monterade den för att den inte skulle dra upp så mycket smuts på bakrutan, man jag tycker inte att den har gett nån större effekt. Däremot så orsakar den lite högre förbrukning.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]