NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glitch
Hade fått lite småfläckar på klädseln och tyget i taket från att ha lastat lite saker och köpte då en flaska turtle textile cleaner. Glad i hågen sprutade jag på skummet, väntade, borstade, eftertorkade, lät det torka och dammsög sen men nu är fläckarna förvisso borta men jag har istället fått ringar i klädseln från där det varit vått med medel.

Vad göra? Måste väl finnas något knep för detta?
av glitch
Jomen de här 'ringarna' beror liksom inte på att det är nyansskillnader för att det blivit renare där nu än resten av sätet utan det är såna typ vattenringar eller vad man ska kalla det. Alltså någon gång när jag var lite så skulle jag ta bort en fläck på en kostym och tog med vatten och gguggade och då fick såna vattenringar runt som sen förvisso gick bort på något sätt (minns inte vad jag gjorde). Flera av småfläckarna jag tagit bort blev det igna såna märken efter utan bara på de lite större ytorna där jag hade mer medel på.

Vore ju hyfsat osmidigt att t.ex. behöva ta hela innertaket :)
Användarvisningsbild
av Funk
glitch skrev:Jomen de här 'ringarna' beror liksom inte på att det är nyansskillnader för att det blivit renare där nu än resten av sätet utan det är såna typ vattenringar eller vad man ska kalla det. Alltså någon gång när jag var lite så skulle jag ta bort en fläck på en kostym och tog med vatten och gguggade och då fick såna vattenringar runt som sen förvisso gick bort på något sätt (minns inte vad jag gjorde). Flera av småfläckarna jag tagit bort blev det igna såna märken efter utan bara på de lite större ytorna där jag hade mer medel på.

Vore ju hyfsat osmidigt att t.ex. behöva ta hela innertaket :)
Det är rester efter rengöringsmedel. salter och mineral som ger det problemet... Enda sättet är att tvätta hela ytan som det sagts tidigare.

/Thomas
av glitch
Ok, om jag nu tvättar om det hela, finns det några knep för att undvika att det blir samma sak igen fast på större skala? Dvs. hur får jag bort resterna bäst?
Användarvisningsbild
av Catchen
Hade samma problem efter att ha gått på med textiltvätt.
Tog ljummet vatten en trasa och gick på ringarna. Torkade med en handduk och blåste med tryckluften så de torka snabbt. Sen var dom väck.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
En sak man ska tänka på är att har man tvättat textil i en bil exempelvis så blir det lättare skitigt igen om man inte impregnerar efteråt. Man har alltså tvättat bort det som skyddar mot smutsen.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]