NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
dymotag skrev:Det är väl skoj att ni är nöjda med era överbetalda bilar med ford motorer och allt. Att vissa väljer att iställetför g till hedbergs och köpa i princip samma bil för billigare pengar kan inte jag stå för. Nästan alla som köper nya bilar är nöjda t.om. med hundai. Senare kommer problemen. Vissa mer och vissa mindre. Det är inte säkert att du och co kommer få problem, men ni har köpt bilar som är ford med volvomärket. Om ni hade köpt vanlig ford hade ni sparat massa pengar. Men som du sa det är tur att vissa köper nya bilar så att man kan köpa begangnat senare. :D
Jodå... Mazda ford och volvo har ju gemensam bottenplatta
Mazda kör med den rakt av, till focusen så har ford modifierat den lite för att få till lite bättre köregenskaper.
Volvo, dom bygger om nästan hela plattan för att dels få bättre köregenskaper men framförallt för att få till krocksäkerheten. Jag vet då vilken jag skulle vilja sitta i när jag krockar...
Användarvisningsbild
av Brainy
Så håller vi denna tråd på en mogen nivå, känner ni att ni inte kan det så låt bli att skriva.
Inlägg borttagna, kan hända att fler ryker när jag kommer hem från jobbet och får tid att gå igenom hela tråden!
av dymotag
Jagt håller med om en mognare tråd. Om vi tar volvo x årsmod 2000 oxh jämnför volvo y 2006. Då är det procentuellt mycket mer ford i volvo y. Samma bottenplatta, samma motor m.m. Ä rdet inte då sämre kvalitet? Ford försöker använda sina delar så mycket det går för att spara pengar. Ford känns för mig som snitt under medelbilen samt att dom fordar jag har haft har inte stått för kvalitet. Jag har själv en x och jag är besviken på kvaliten som volvo har i den i vissa avseenden.
av Lövet
dymotag skrev:Jagt håller med om en mognare tråd. Om vi tar volvo x årsmod 2000 oxh jämnför volvo y 2006. Då är det procentuellt mycket mer ford i volvo y. Samma bottenplatta, samma motor m.m. Ä rdet inte då sämre kvalitet? Ford försöker använda sina delar så mycket det går för att spara pengar. Ford känns för mig som snitt under medelbilen samt att dom fordar jag har haft har inte stått för kvalitet. Jag har själv en x och jag är besviken på kvaliten som volvo har i den i vissa avseenden.
Nej, det finns inget likhetstecken med att om en del också finns i en Ford så är den automatiskt sämre.

Nej, alla motorer är inte samma i Focus och S40/V50. Bara de fyrcylindriga.

Nej, samma bottenplatta innebär inte samma egenskaper. Begreppet bottenplatta är ingen fysisk del utan en samling komponenter som är kompatibla med varandra. (Det här tror jag ärligt att du helt enkelt inte förstår)

Ja, en Volvo 2006 är en mycket bättre bil än Volvo 2000. Bättre komfort, bättre prestanda, lägre förbrukning, bättre utrymmen.

Kan du bemöta detta seriöst nu?
Användarvisningsbild
av Brainy
Eftersom rapporterna haglar ang. denna tråd och jag sitter fast på jobbet -> inte hinner läsa igenom så låser jag nu denna tråd i väntan på att någon annan moderator hinner styra upp den.

/Brainy

Edit: Jag ser inte hur denna tråd skulle kunna tillföra något genom att låsas upp igen och de moderatorkollegor som yttrat sig i frågan tycker tråden ska fortsätta vara låst. Så jag låter hänglåset sitta kvar.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]