NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
Robbancarlsson skrev:
Som det står längre upp i tråden så använder ju även BMW sig av dessa motorer..
BMW använder 1,6D-motorn i Mini, men inte 2,0D-motorn. Den förstnämnda är en senare konstruktion, den senare är en äldre konstruktion. Med de för- resp. nackdelar detta innebär.
Användarvisningsbild
av henka35
Ogya skrev:Robbancarlsson skrev:
BMW använder 1,6D-motorn i Mini, men inte 2,0D-motorn. Den förstnämnda är en senare konstruktion, den senare är en äldre konstruktion. Med de för- resp. nackdelar detta innebär.
BMW anväder väl även en PSA 2.0D som sitter i 118d, 120d, 318d, 320d, 520d, X3 2.0D osv...
Inte samma motor som Volvo använder men det är PSA som har utvecklat den till BMW.

//Henrik
av Lövet
henka35 skrev:
Ogya skrev:Robbancarlsson skrev:
BMW anväder väl även en PSA 2.0D som sitter i 118d, 120d, 318d, 320d, 520d, X3 2.0D osv...
Inte samma motor som Volvo använder men det är PSA som har utvecklat den till BMW.

//Henrik
Nej, det tror jag faktiskt inte alls på. Kollar man på specifikationerna så ser man att det är olika cylindervolym, olika slag, olika kompression och olika borrning. Har aldrig hört att fransmännen skulle ha haft något finger med i den motorn.

http://www.teknikensvarld.se/files/0825 ... legacy.pdf
http://www.teknikensvarld.se/files/0901 ... -308sw.pdf
av S80_140HK
Kör en S40N -08 på jobbet, en såndär Drive med 1,6D. Jag tycker verkligen inte att 1,6D är slö/tråkig osv. Sticker iväg ganska bra för att vara så "liten". BRA mycket roligare att köra än min V70 140hk. Synd att kommun envisas med manuell låda i sina bilar, har alltid tyckt och kommer alltid att tycka att diesel gör sig bäst med automatlåda.
Användarvisningsbild
av Kymex
Ett litet klargörande, det var inte en sprillans ny bil jag var ute efter utan en två-tre år gammal bil. Och som någon skrev bensinarna finns det gott om. Nu blev det en 2,4i fullutrustad med låga mil till ett bra pris. Anledningen att jag tittade på 2,0D var ju självklart förbrukningen, å andra sidan kommer den bilen att rulla ca 1 000mil / år. Så det känns som att jag kan leva med den högre förbrukningen. Till historien hör att under den här perioden hade jag firmans BMW 520D och det var ingen kul upplevelse. Kan ha varit jag som inte är van vid diesel men det blev tjuvstopp och ett djävla hoppande hela tiden.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]