NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drx!
Hej !

Är ny på forumet och är i bilbytartagen.

Jagar primärt en V50 2.4 -05 el 06 men har även sneglat på T5:an av sen 04:a el 05

Rekommendationer från er ?

1. Får en barnvagn av duokombi modell plats utan problem ?

2. Barnstol - fram el. bak ? Hur blir utrymmet för passageraren framför respektive bakom barnstolen?

3. Jag upplever driftskostnaden mellan 2.4 & T5 som marginell, vad tycker ni ?

4. Är det ett bra köp som rekommenderas ?

5. Har även ögonen på en V40 2.0T - 04:a men tycker de känns så gamla nu när V50 finns.

Tacksam för hjälp!

// Fredrik
Användarvisningsbild
av robgus
drx! skrev:Hej !

Är ny på forumet och är i bilbytartagen.

Jagar primärt en V50 2.4 -05 el 06 men har även sneglat på T5:an av sen 04:a el 05

Rekommendationer från er ?

1. Får en barnvagn av duokombi modell plats utan problem ?

2. Barnstol - fram el. bak ? Hur blir utrymmet för passageraren framför respektive bakom barnstolen?

3. Jag upplever driftskostnaden mellan 2.4 & T5 som marginell, vad tycker ni ?

4. Är det ett bra köp som rekommenderas ?

5. Har även ögonen på en V40 2.0T - 04:a men tycker de känns så gamla nu när V50 finns.

Tacksam för hjälp!

// Fredrik
1. Den får plats på bredden men sedan är det inte mycket plats kvar.

2. Jag har airbag i fram men när jag har stol i bak så är det inte mycket utrymme kvar framför, det går att sitta där om man inte är för lång.

3. Vet ej men bränsleförbrukningen på papper skiljer inte så mycket. Personligen tror jag att man gasar lite mer i T5:an.

4. Satsa på en 2.4 med 170 hk motorn och en 05:a så slipper du eventuella barnsjukdomar som har funnits på 04:orna.

5. Personligen skulle jag inte köpa V40, visst en bra bil men känns väldigt gammal nu.

Lycka till//Robban :D
av dali
Om du provkör en T5 så tror jag valet blir enkelt ... driftkostnaden är inte särskilt mycket högre än för 2.4i, så länge man kör lugnt så drar de lika mycket. Jag kör min T5 med automatlåda på 0.85, men då är det 95% landsväg också.

Oavsett motor så rekommenderar jag (också) att du hoppar över 04:orna och lägger lite extra pengar på att få en 05:a, då slipper du många barnsjukdomar. En 04:a som har allt åtgärdat går bra, men om det finns kvar krassligheter är det struligt med verkstad/hyrbil etc. Nybilsgarantin börjar dessutom gå ut på 04:orna.

Jag har haft en V40 2.0T som hyrbil, trevlig motor men stooor skillnad på körglädje och inredning. Skulle inte ens fundera på en sådan om en V50 fanns inom räckhåll ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av mane
Lite svar på din frågor, utifrån mitt perspektiv:

1:
Har själv en brio Kombi vagn, och den går "precis" in på tvären. man får m.a.o trixa lite innan man får in den - främst p.g.a låg takhöjd i v50n. Men nu när man har lärt sig hur man skall göra så vållar det inga större problem.

2:
En så länge har jag inga problem med det, men dottern är iofs endast en månad gammal och sitter därför i en "liten" barnstol. Men det blir kanske värre sedan när man skall trycka in en större barnstol? Köp i så fall en V50 utan passagerarairbag.

3:
Har en 2.4i, men vet inte om T5an är dyrare att serva och försäkra? Annars är det väl snarare inköpspriset som ställer till det, då T5an är något "dyr".

4:
Än så länge är jag nöjd med min V50.

5:
V50n är ett klart bättre köp, om man har/vill betala merkostnaden gentemot en V40.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag rekommenderar absolut T5 motorn 05 och framåt.
2,4 170 har en skön karaktär och känns absolut tillräcklig när du kör den.
Provar man sen T5 och gör en fullgasomkörning på 4an eller 5an så är man såld. Skillnaden är som natt och dag. Motorljud som för mig är väldigt viktigt är precis helt perfekt i t5:an! Sportigt, men inte för påtagligt, och tyst vid jämn gas.

Leta efter en bil med avstängningsbar Airbag på passagerarsidan. Enligt min säljare är det ett tjänstefel o släppa ut bilar utan detta då de är en grisig kostnad på att få den urmonterad.

Försäkringmässigt upplevde jag skillnaden mellan 2,4 170 och t5 som försumbar. Jag var mest glad att jag halverade den i förhållande till min BMW 330 Ci :shock:

Barnsjukdommarna på 04:orna verkar mest vara mjukvarufel som jag förstått det. Inga direkta mekaniska fel. Men jag har ägt en bil av första årskullen en gång och det gör jag aldrig om.

Bilar med teknikpaket/eller mostvarande lär vara betydligt mer lättsålda framöver som ett rent tips.

Jag är för övrigt ruskigt nöjd med min t5:a. Det enda problem jag haft är kondens i främre dimljus vilket fixades i förra veckan.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]