NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mvesterinen
Har beställt en C30 DRIVe R-Design och är nu sugen på att byta till större fälgar. Har fått ett kanonerbjudande på 18" fälgar som passar fint med riktigt bra däck. Men läser nu på Volvocars.se att inga av Volvos originalfälgar i storleken 18" är certifierade i Europa för DRIVe.

Ringer Volvo och hör efter och få då svaret att en miljöbil inte får ha 18" Tycker detta låter ytterst märkligt. Hur som helst så frågar jag vad som händer om jag ändå sätter på däcken och installerar styrutslagsbegränsningen. Då påstår Volvo att den inte längre få dra nytta av miljöbilsföredelarna som tex. gratis parkering.

Skall även tillägga att denna begränsning verkar verkar enligt Volvos hemsida bara gälla just DRIVe och inte tex Flexifuel modellerna.

Kan detta verkligen stämma? Någon som har erfarenhet av detta?
av matthh
Det har ju med utsläppsgränserna att göra. DRIVe ligger ju precis under 120g CO2/km. Över den gränsen så förlorar den miljöbilsstatus.
Flexifuel är ju miljöbil för den går att köra på etanol, sen är det skitsamma hur mycket den släpper ut.

Större fälgar kan pressa den över 120g, men köper du den med originalfälg och sedan sätter på andra så tror jag inte så många kommer reagera på det. C30 har ju dessutom lite mer marginal än de två andra modellerna.
av Lövet
Det går inte att certifiera bilen med 18" eftersom den då som sagt förlorar sin miljöbilsstatus. Men jag lovar, absolut ingen kommer att reagera på det.

Det finns inga tekniska orsaker som förhindrar större hjul på DRIVe
av mvesterinen
Tack för alla svaren, har jag fått lite mera klarhet i det hela. Får ta en funderare om jag skall satsa på 18" eller behålla Serapis fälgarna.
av Lövet
Serapis ser väl helt okay ut?
av mvesterinen
andreas_lofgren skrev:Serapis ser väl helt okay ut?
Absolut! Men 18" gör ju att bilen får en aggressivare look speciellt ihop med R-Design paket. Jag gör nog så att jag släpper tanken på större hjul för denna säsongen. När vintern kommer köper jag vinterdäck till Serapis och köper helt nya hjul till nästa vår, om det blir 18" eller 17" får jag se då.

Jag har ju inte ens fått bilen än så jag skall inte dömma ut dom fälgarna än :-)
Användarvisningsbild
av halmstaden
matthh skrev: Flexifuel är ju miljöbil för den går att köra på etanol, sen är det skitsamma hur mycket den släpper ut.
Nåja, det stämmer tyvärr inte. T ex V70 II 2.5FT drar 0,92 l/mil och det är precis vad gränsen är. Därför får man inte ha 18" -fälgar på den. Med automat drar bilen mer, men klassar ändå in som miljöbil enligt VV/TS.
av matthh
Javisst. Så är det ja. Måhända lät jag mina egna åsikter om etanol som bränsle lysa igenom lite väl mycket i inlägget. :roll:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av Linqid
Ska tilläggas att det enbart gäller MY09, den nya 2.5FT dricker 0.88 l/mil och får ha större fälgar än 16".
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]