NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Tänkte ta och försöka att sätta på solfilm själv på rutorna bak och hört att det lättaste sättet är då att ta ur rutorna ur dörren och tänkte då höra om det finns någon fin instruktion om hur man går tillväga för att göra detta på forumet alternativt någon volvoinstruktion ?

V50 2.4i -06
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag har tagit ur rutor bak och det är ett helvete!
DVS det är inget jag rekomenderar.

Du får först hissa ner rutan till hälften, riva dörrsidan plocka bort listerna innanför rutan och utanför. Ta bort det trekantiga plastlocket utanför (ha nya klips redo för de spricker fantamig alltid).
Sen under det trekantiga plastlocket finns en aluprofil som måste tas bort. Där får du borra ut två nitar samtidigt som du måste damsuga bort spånet så det inte trillar ner i dörren.
Plocka bort aluprofilen och ta bort listen innuti.

Sen öppnar du två lock på insidan av dörren och lossar två bultar till fönsterhissmekanismen MAX 2 varv!
Sen kan du lyfta ur rutan.
Du måste nita om listhållaren sen igen!!

Det enklaste i ditt fall hade ju varit o riva dörrsidan och ta bort listen håller rutan från innsidan och sätta film en bit ner på den.
Användarvisningsbild
av opA
Helsike silket jobb... verkar som jag får testa att köra på ditt andra alternativ.. lät nästan enklare !

Tack för ett jäkla bra svar =)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Ingen fara. Jag fick nämligen en idè om att byta till laminerade rutor och köpte 4st laminerade på JB. (knappt jag vågar berätta det här) Det slutade med att jag lämnade upp alla igen. Det är 100ggr enklare o byta ruta fram.

Sen hade de flesta rutor repor och märken så det var därför jag la ner projektet.

Dessutom när man borrar ut nitar så kan du aldrig plocka upp kärnan innanför. Den trillar alltid ner.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]