NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Angående det här med färddatorns visade förbrukning så tycker jag det är konsitgt att det är så många som säger att deras visar så fel. Nu har ju inte jag någon etanolbil men på min S40 2,0T-01 så har jag varje gång jag jämfört nästan alltid hamnat exakt på den förbrukning som färddatorn anger.

1dl fel per mil låter ju jättemycket. Jag har aldrig fått det att skilja mer än 1 cl när jag räknat. Men jag ska ta och kolla en gång till nu när det kommer på tal.
Mina tjänsteresor sker vanligtvis i S40/V50 1.8F. Med bensin i tanken har de legat på ca 0.7-0.75 l/mil och med ungefär likvädig körning med etanol har det blivit 0.9-0.95. Alltså 25-30% mer räknat i volym vilket matchar ganska bra med det lägre energiinnehållet i etanolen tillsammans med att etanolen ger en något bättre verkningsgrad tack vare högre kompression.

Vad gäller färddatorernas visning så bör man ha i bakhuvudet att mätning av varierande (bränsle)flöde är väldigt svårt att göra exakt. Att de visar "fel" beror dels på kalibrering och dels på förarens körstil. På min egen 1.6D brukar datorn visa 3-5% för högt värde när jag kör bilen och ungefär rätt när frun har kört mycket (frugan har dessutom ca 5-10% högre förbrukning).
Har haft min V50 MY 08 i 10 månader nu och kört ca 2600 mil.
Ligger i snitt på 1 l per mil på E85, 0,90 - 0,95 på lätt landsvägskörning och 1,0 -1,1 i stad och motorväg.
Under sommaren har jag åkt runt i Sverige med fullastad bil och takbox på taket och landade då i snitt
under 200 mils resande på 1,02 liter per mil.
Alla förbrukningsuppgifter är uträknade och ligger i snitt 1 dl per mil under färddatorns uppgifter.
Har aldrig tankat bensin i min bil så jag kan inte göra någon jämförelse där.
perlun skrev:2-3 kr billigare per mil - just nu - jämfört med bensin alltså. :D
Fast då har du ju glömt bort att räkna in de ökade servicekostnaderna för en etanolbil. Läste i en annan tråd att för V70 II 2.0F kontra V70 II 2.5T så är etanolbilen hela 14000kr dyrare i service på 10000mil. Nån som räknat hur det ser ut för S40/V50?

Så på det stora hela blir det väl i bästa fall plus minus noll just nu...(innan regeringen tagit bort subventionerna på etanolen).
Körde min 2008 v50 1.8F till sommarstugan, 15 mil enkel resa. Dock med bensin i tanken. Och med farthållaren kring 95km/h snittade jag 0,66l/mil. Vid högre hastigheter tar den betydligt mer... En sjätte växel hade inte varit dumt.
Hämtade min V50 1,8F hos Billia Haga Norra för en månad sedan. Första 4 tankarna körde jag enbart E85, och enligt färddatorn låg jag då på 11,3/100km. Då ingick de ca 35 milen motorväg hem från stockholm, och efter det har det blivit blandat med landsväg, motorväg och stadskörning.

De senaste tankarna har jag kört 95 oktan och har då legat stadigt på 9,0/100km. Jag har ca 6km stadstrafikkörning hemmifrån till jobbet som jag kör varje dag, sen tillkommer det vanliga vardagsåkandet + övningskörningnen med sambon för tillfället.

Har precis kört 250mil med bilen sen jag hämtade den och har gått tillbaka till E85 då prisskillnaden ökat igen. Ska bli intressant och se om jag trillar tillbaka upp till 11,3/100, eller om det ligger lägre. En polare kör en V70 2,0F och sa att han märkte att förbrukningen sjönk en del när han kört uppåt 1000mil med sin (samma "fenomen" går ju att läsa om i fler trådar här på forumet har jag märkt).
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]