NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ante69
Hello, har kollat runt men inte hittat nått direktsvar . Jag undrar vilka serviceintervall det är på Volvo S40N årsm-04 ( 140hk).

Bla när ett kamrems byte bör göras antal år eller mil?

Har hittat en beg som rullat 12000 mil där det bla är monterat Xenonljus både på hel och halv ljus. Vad jag kan förstå så måste bilen vara om besiktigad om man har Xenonljus även på halvjus.... stämmer det? Ska det isådana fall stå i pappren för bilen att den är monterad med Xenonljus ?

Är det nått mer man behöver tänka på när det gäller denna årsm - 04

Tacksam för svar
av Psyko
Ante69 skrev:
Har hittat en beg som rullat 12000 mil där det bla är monterat Xenonljus både på hel och halv ljus. Vad jag kan förstå så måste bilen vara om besiktigad om man har Xenonljus även på halvjus.... stämmer det? Ska det isådana fall stå i pappren för bilen att den är monterad med Xenonljus ?

Tacksam för svar
Är det eftermonterade Xenon så är bilen olaglig, det ska inte gå att besikta
bilen med eftermonterade Xenon.
av Fredarp
Inte olagligt att ha på Helljus men däremot halv om du inte typar den med den automatik de ska va, nivå"avvägning" typ.
Hörde på besiktningen senast & PÅ hel Fick jag ha vad jag villde -de bryr sig inte som han sa.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det stämmer att de inte kollar helljuset på besiktningen men det betyder inte att du får ha det enl lagen.
Är bilen helfordonsgodtjänd så är det olagligt. Tyvärr.
av Ante69
Tack för alla svar. Hittade detta svar angående xenonljus .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Framlykta

"Europeiska fordon med xenonljus skall enligt ECE-direktiv 48 vara försedda med strålkastarrengöring eller liknande anordning samt inställbara strålkastare. Detta direktiv har tillkommit för att säkerställa att mötande trafikanter inte i onödan besväras av det starka ljuset. Svensk bilprovning godkänner inte eftermontage av xenon på halvljus av denna anledning. Men helljus, extraljus eller arbetsbelysning är godkänt för eftermontage."

Fyller på med ännu nån fråga vad gäller S40N. Är det möjligt och hur dyrt är det att byta mittpanelen (konsollen) . Hittade en med lite skavanker, bla så var mittkonsollen repig och lite bucklig :|

Och slutligen motoralternativet . 140 och 170hkr. Samma storlek på motorn 2.4L men vad skiljer i övrigt??

Tack på förhand.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]