NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Efter en kväll av lite "inspirerande" köring så började bilen vibrera vid vissa accelarations moment.
Det känns precis som om när man kör med däcken på räfflorna vid väggrenen, och det är på höger sida.
Vibrationerna uppstår inte när man kör lungt utan kommer vid lite högre hastigheter under några sekunder.
Nån som har nån idé vad som har hänt?
Uppdaterad info:
Har haft bilen inne på Bilia på felsökning kring problemet med vibrationerna, deras slutsats är att "bilen är inte gjord för vridmomentet som är efter chippning och att det är möjligt att stödlagret på kardanen åstadkommer vibrationerna".
Slog en signal till autotech i ärendet också och dom kände inte till några direkta fall med dom symptomen men skulle undersöka närmare och bad mig återkomma om 2 veckor. Troligen är att dom då har haft en bil inne där de kommer märka förhoppningsvis samma sak på. Tydligen så hade dom inte så stor kundkrets som lagt in deras programvara på S40n AWD.

Kan oxå tillägga att bilen går riktigt bra nu, om man bortser vibrationerna som uppstår ibland.
Uppstår vibrationerna enbart vid full gas? Om nej, så lär det inte vara chippet som åstadkommit det. (Väldigt bekväm ursäkt för en verkstad att skylla på dock)

Kan nämna att min ochippade bil går 100% vibrationsfritt upp till 200 km/h och full gas.
MaDmAz skrev:Uppdaterad info:
Har haft bilen inne på Bilia på felsökning kring problemet med vibrationerna, deras slutsats är att "bilen är inte gjord för vridmomentet som är efter chippning och att det är möjligt att stödlagret på kardanen åstadkommer vibrationerna".
Har hört om liknande problem på en boxad Subaru diesel, vibrationer vid fullgas på 4:an och 5:an. Plockades trimboxen bort försvann vibrationerna. Samma teori där, stödlagren är inte anpassade för den ökade belastningen.

Kan du "nergradera" till original och se om problemet försvinner?
Om det enbart kommer vid fullgas så är det mycket möjligt att det beror på chippet. Det är ju endast där du har en absolut effektökning mot tidigare.
andreas_lofgren skrev:Om det enbart kommer vid fullgas så är det mycket möjligt att det beror på chippet. Det är ju endast där du har en absolut effektökning mot tidigare.
Jo, det är nog en följdeffekt av effektökningen. Men eftersom det inte är ett "standard" fel så lär det finns en direkt orsak till vibrationerna såsom en dålig bussningen.
Apropå bussningar är det nån som har bytt några bussningar på sin s40n till värrre ?
Skulle behöva lite hårdare bussningar för få ner rörelserna när jag växlar i samband med acceleration.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]