NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en fråga; Är det någon på forumet som kan redogöra för mig vilka skillnaderna är mellan en 4000-mila service respektive en 6000-mila dito på en Volvo V50 MY 2006? Enligt den volvoverkstad jag pratade med idag så var det ”i 6000-mila ingår byte av tändstift och luftfilter + fler kontrollpunkter”. Priskillnaden är ganska stor, 2835 Kr resp 5381 Kr så jag funderar om det inte är något mer, någon som sitter inne på ett serviveprotokoll?

I övrigt kan jag reflektera över en sak; Min bil som var ute i 3,5 år och gått 4500 mil, varför säger ena verkstaden att jag ska göra en 4000-mila medan nästa säger att jag borde göra en 6000-mila (eller mer korrekt en bas-service + underhålls service), en tredja har angivit att det är 1500 mils intevall på servicen? Varför ger inte volvo tydligare direktiv direkt från central håll till kunderna via t ex deras hemsida och varför har verkstäderna olika rekommendationer?

/H
Nu vet jag inte vad du har för motor på din.. men 6000 är väl samma som "största" servicen förutom att man inte byter kamrem.
Så sa dom åt mig när jag lämnade in min.
Anledningen till att dom vill göra 6000milaservice på din är för att dom skall kunna göra det igen ner den gått 6000 mil... på så sätt har dom tjänat en massa kosing på stackars dig. Gör du inte det vid 6000 också så gäller väl inga eventuella garantier i framtiden! :)

Dom vill väl tjäna pengar som alla andra. Sen om det betyder att dom måste lura folk eller inte verkar inte spela så stor roll i den branchen. Men dom är inte ensamma om att göra det...kanske bland dom värsta, men absolut inte ensam!
  • Är det enbart Volvo- auktoriserade verkstäder du varit i kontakt med? - De bör veta säkert vad serviceintervallen är, annars kan de klappa igen. 2000 mil är rätt.
  • Tändstift och luftfilter är 6000 mils intervall, det är korrekt.
  • + fler kontrollpunkter? Ja, faktiskt!
    • -Batteri: kontroll nivå, fastsättning, rengöring
      - Drivaxlar, kontroll gummibälgar
      - Broms/bränsleledning/bränslefilter: Kontroll skador/läckage
      - Styrning/ framvagn, kontroll/slitage
      - Bakvagnsupphängning, kontroll slitage
      - AWD bakväxel, vinkelväxel kontroll täthet
      - Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage
  • 4000 mil servicen bör vara gjord för många mil sedan. Är den alls servad vid 4000mil?
hadokk skrev:Hej!

Jag har en fråga; Är det någon på forumet som kan redogöra för mig vilka skillnaderna är mellan en 4000-mila service respektive en 6000-mila dito på en Volvo V50 MY 2006? Enligt den volvoverkstad jag pratade med idag så var det ”i 6000-mila ingår byte av tändstift och luftfilter + fler kontrollpunkter”. Priskillnaden är ganska stor, 2835 Kr resp 5381 Kr så jag funderar om det inte är något mer, någon som sitter inne på ett serviveprotokoll?

I övrigt kan jag reflektera över en sak; Min bil som var ute i 3,5 år och gått 4500 mil, varför säger ena verkstaden att jag ska göra en 4000-mila medan nästa säger att jag borde göra en 6000-mila (eller mer korrekt en bas-service + underhålls service), en tredja har angivit att det är 1500 mils intevall på servicen? Varför ger inte volvo tydligare direktiv direkt från central håll till kunderna via t ex deras hemsida och varför har verkstäderna olika rekommendationer?

/H

Om det nu är Aktoriserade Volvoverkstäder du ringt till ska ju helst
svaren vara dom samma MEN Volvos serviceprotokoll/intervall kan tolkas och användas på
olika sätt. Alla är vi individer och tänker olika, det gör att du kan få olika budskap.

Din bil har en service intervall på 2000 mil/1År
Bilen måste ju inte servas vid ett spec miltal egentligen då miltalet
kanske inte uppnås på 1 år ,då servar man på år istället.
Din bil som då är 3,5 år ska alltså göra en Underhållsservice med dom punkter som ingår i
3 års servicen. Man skulle kunna använda uttrycket 6000 mils service men det är ju en 3 års service.
Nästa gång bilen servas går man ju på vad som gjordes förra gången helt enkelt.
Att man skulle lura dig att byta stift och det som ingår i 3 års servicen igen är ju rent löljligt att påstå
~Kalle~ skrev:
  • Är det enbart Volvo- auktoriserade verkstäder du varit i kontakt med? - De bör veta säkert vad serviceintervallen är, annars kan de klappa igen. 2000 mil är rätt.
  • Tändstift och luftfilter är 6000 mils intervall, det är korrekt.
  • + fler kontrollpunkter? Ja, faktiskt!
    • -Batteri: kontroll nivå, fastsättning, rengöring
      - Drivaxlar, kontroll gummibälgar
      - Broms/bränsleledning/bränslefilter: Kontroll skador/läckage
      - Styrning/ framvagn, kontroll/slitage
      - Bakvagnsupphängning, kontroll slitage
      - AWD bakväxel, vinkelväxel kontroll täthet
      - Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage
  • 4000 mil servicen bör vara gjord för många mil sedan. Är den alls servad vid 4000mil?
Hej Kalle!

Tack för ett utförligt svar. Jag var lite otydlig i mitt ursprungliga inlägg, bilen som avses är en V50 2,4i -06.
De verkstäder är samtliga autktoriserade Volvo verkstäder, de tillhör så vitt jag vet de 3 största volvo åf i sthlmsområdet. Klappa igen borde fler av dem göra om inte pga av detta så av andra orsaker, i alla fall om du frågar mig.

Anledningen till att min bil hamnat lite snett i serviceintervallerna beror dels på tidigare ägares (o)förmåga att serva bilen i tid samt rekommendationer från verkstaden att jämna ut detta genom tidpunkten för nästkommande service (första service gjordes först vid 3000 mil / 1,5 år...!).

Men egentligen kvarstår mina frågor, om än något omformulerade;

Varför finns det inte en enhetlig uppfattning hos verkstäderna kring hur en bil som endast körs ca 1000 mil/år bör servas och varför är inte Volvo tydligare med detta mot såväl kunder som ÅF/verkstäder.

Om det enda som skiljer mellan 4000- och 6000-milaservice är ett antal kontrollpunkter plus byte av luftfilter+stift så undrar jag fortfarande hur det kan skilja styvt 2500 kr, kostanden för stift och filter + det extra arbete som kontrollen av kontrollpunkterrna innebär borde inte motivera denna skillnad?

Frågeställningarna kanske inte kan besvaras av någon här men får väl ses som mina reflektioner kring ämnet...

/Lars

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]