NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50T5
Hej allesammans !

Har just köpte en Volvo och jag har lite problem. Kanske någon kunning person på detta forum kan hjälpa mig.
Bilen i fråga är en 2008 V50 T5 Automat som har gått 200 mil.

1. Enl färddatorn ligger snittförbrukningen på ca 1.8-1.9 vid blandad körning, mestadels stadskörning. Jag brukar kunna komma ca 27 mil på en tank (ca 50 liter). Är detta normalt ??

2. Bakdörrarna läcker när det regnar. Det droppar in vatten från ovandelen av båda bakdörrarna vid kraftigt regn. Har tittat på packningarna-gummit, men det går inte att se vad som kan vara fel. Hur skall man åtgärda detta ?

3. I bland (ca var 5:e gång) när jag låser bilen så sätter larmet på sig självt efter ca 20-30 sekunder och jag är tvungen att gå tillbaka och larma av och sedan på. Efter det är det tyst. Vad kan vara fel ?

Tackar på förhand !
Johan
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har själv en V50 T5 08 men med manuell låda. Jag kör nästan bara stadstrafik och ligger på 1,1-1,2 just nu med vinterdäck. Sommartid kanske något högre då jag inte är lika rädd om sommardäcken som jag är om dubben i mina vinterdäck... Det enligt färddatorn, jag har inte jämfört körda kilometer med antal liter jag tankat. Spontant så tycker jag att det måste vara något fel på din bil vad gäller bränsleförbrukningen om du inte fullgaskör hela tiden!

Mina dörrar har också läckt vatten, typiskt fel (typfel), dock har dom justerat dörrlåsen på min bil så att bakdörrarna går lite längre in i bilen om jag överdriver lite.

Mitt larm har nog bara aktiverats 1 gång utan att jag förstog varför, det kan vara att jag kom åt knappen på nyckeln, så jag skall låta det vara osagt om det var bilen eller jag.
av zlang
Förbrukningen bör gå ner efter ca 1000 mil men den lät onekligen för hög.
Jag har liknande förbrukning som Appel i mestadels stadskörning med min manuella Awd -05 med vinterdäck.
Landsväg på sommaren 0,76-0,8 vid 10-20km/h högre fart än vad skylten säger, 17" och sommar hjul.

Om du är ovan med automat är det svårt att köra snålt då det inte går motorbromsa med på samma sätt.
Om du inte har blyfot är något fel.
av Lövet
Min som har automat drar ungefär 1,4 liter milen om jag åker runt i Sthlm. Detta är räknat vid pumpen, färddatorn visar ungefär 1,5dl för lite. Snittfart enligt färddator är ungefär 40 km/h.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]