NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Hämtade hem min nya V50 1.6d DRIVe igår och det blev ju att åka ut och provköra lite och jag är väldigt nöjd. Det är en grej jag funderar över. Jag fick med en spoilervinge (tjatade till mig en av försäljaren). Men tydligen så får DRIVe inte levereras med spoilervinge p.g.a. att då riskerar man att inte klara miljöbilsnormen. Påverkar verkligen vingen luftmotståndet så mycket?
Jag valde att inte ha rails på taket, railsen borde väl ändå generera mer luftmotstånd än vad en vinge gör?
Hur som helst så ska jag tillbaka på verkstan idag för att montera på vingen, för att eftermontera, det får man göra.
Användarvisningsbild
av poseidon
Får å får, man får eftermontera xenonljus oxå men det är olagligt. Om du mot all förmodan blir stoppad av polisen å de på något sätt skulle göra ett test där de kunde utläsa att din bil inte uppfyller milöbilsnormen så är det olagligt.

Det är samma sak som att V70 2.5Ft inte levereras med 17" fälgar. Men man kan ju köpa egna å eftermontera.
av Lövet
Det är dock en rejäl skillnad på lämpligheten i att xenonkonvertera och åka runt och blända folk, jämfört med att montera en vinge vars enda funktion är att höja cw med några procent.
Användarvisningsbild
av poseidon
Fast å "blåsa" staten på 10.000 kr (miljöbilspremien) kan ge kännbara straff iaf om man gör samma sak i deklarationen med flit.

Å andra sidan om man är 2:a ägaren så har man väl inga ekonomiska fördelar med denna milöbil?

Men men, du lär ju aldrig åka dit på denna sak.
av Doby
Misstänkte att det var så då min V50 2.0D som har vinge inte är så snål som andras. Vingen ger ett ökat vindmotstånd helt enkelt. Känner en kille som jobbat på Volvos designavdelning och han sa att det var svårt att få vingarna att inte öka luftmotståndet.

Jag kan ju inte plocka bort min eftersom det är borrat i luckan....skulle även ha valt sportchassi då detta sänker luftmotståndet...

Åh denna jakt på millilitrar haha
av cyberlelle
Doby skrev:Misstänkte att det var så då min V50 2.0D som har vinge inte är så snål som andras. Vingen ger ett ökat vindmotstånd helt enkelt. Känner en kille som jobbat på Volvos designavdelning och han sa att det var svårt att få vingarna att inte öka luftmotståndet.

Jag kan ju inte plocka bort min eftersom det är borrat i luckan....skulle även ha valt sportchassi då detta sänker luftmotståndet...

Får väl se framåt sommaren vart förbrukningen hamnar för mig om den ligger högre än vad som är uppgivet i specifikationen. Har ju som sagt valt bort railsen (som sitter som standard även på DRIVe) och jag tycker ju att det borde kompensera det faktum att jag monterat på en vinge.
av viktore
cyberlelle skrev:
Doby skrev:Misstänkte att det var så då min V50 2.0D som har vinge inte är så snål som andras. Vingen ger ett ökat vindmotstånd helt enkelt. Känner en kille som jobbat på Volvos designavdelning och han sa att det var svårt att få vingarna att inte öka luftmotståndet.

Får väl se framåt sommaren vart förbrukningen hamnar för mig om den ligger högre än vad som är uppgivet i specifikationen. Har ju som sagt valt bort railsen (som sitter som standard även på DRIVe) och jag tycker ju att det borde kompensera det faktum att jag monterat på en vinge.

Ska du inte köra med bilen nu? ?:-/ med tanke på "framåt sommaren"...
Det hade varit väldigt intressant att höra vad du ligger på förbrukning so far..?
av cyberlelle
Jodå, jag ska köra nu också ;) Men jag har ju bara hunnit köra ca 20 mil och man får väl räkna med att det tar upp till 1000 mil innan förbrukningen hamnar på "rätt" nivå.
Men när man är ute och kör och kikar på färddatorn så verkar det som att det ligger nånstans mellan 0,45-0,5 l/mil när man ligger i ca 110 på e4:an.
Ligger man på nån landsväg och "puttrar på" i mellan 70-90 km/h så drar den ca 0,35-0,4 l/mil.
Riktig stadskörning blir det ju inte så mycket av här uppe i piteå så vad den drar då har jag inte nån aning om. Men enligt försäljaren så har dom som fick sina DRIVe bilar tidigt och hunnit köra mer än 1000 mil sänkt sin förbrukning med ca 0.1 l/mil jämfört med när bilen var helt ny. Stämmer det så ska nog jag också hamna därikring.
Det bör väl tilläggas att det ju tar ett tag vid att vänja sig att köra den här bilen också när jag haft en 1.8F förut som man ju får ha ett helt annat körsätt på. Jag har heller inte använt mig av välingsindikatorn i nån större utsträckning utan mest lyssnat på ljudet när det är dags att växla.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]