NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
FiddeUBC skrev:Min d5a är manuell dessutom.
Jaha???
av FLH
LJN skrev:-Är du säker på att det är växlingen mellan 4:an och 5:an du känner? Varför jag frågar är att
jag misstänker att det lockup låsningen du känner av. Har själv en V50 D5 MY08 med automat
och jag har tidigare klagat i en tråd att lockupen borde ligga kvar ner till cirka 70 km/h.
Som det är nu så går lockupen i först vid 80-85 km/h beroende på om lådan är varm eller inte.
Vid genomvarm låda så går lockupen i vid runt 80 km/h och lätt gas.
Det är garanterat växlingen mellan 4:an och 5:an som görs vid 80-85 km/h. Lockup på 5:an går aldrig in under 90 km/h på min V50 D5 MY09. 4:an går in vid 50 km/h vilket kännns helt OK och lockup på 4:an vid 65-70 km/h. Hela växellådan är ett "under av osmidighet" som jag inte alls känner igen från min gamla V50 D5 MY07.
av Heden
Jag tänkte informera om den påtalade ECM uppgraderingen som nämns lite högre upp i tråden även gäller C30/S40/V50. Jag fick den nya mjukvaran i min C30 D5 Aut -07 så sent som i fredags. Skillnaden är inte så markant som vissa V70II D5 ägare upplever det, vilket säker kan tillskrivas skillnaden mellan lådorna (5 vs. 6 växlar). Det som man däremot märker av är ett lägre motorvarv vid lite lugnare körning (dvs. upp till ca. 70 km/h) samt att lådan inte växlar ner vid t.ex. lite moderata omkörningar eller accelerationer i motorvägsfart.
av LJN
-Jag kan tillägga att frugans D5 MY2008 aut var inne på Rejmes i förra vecka och fick ny mjukvara för stolsminne.
Samtidigt så bad jag min husmekaniker att även ladda ner ny mjukvara för motor och växellåda.
Men jag fick beskedet att det finns ingen ny till min MY 2008, så troligen är det 2008:an mjukvara
som laddas i "äldre bilar"
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]