NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Jag läste att V50/V40 med sportchassi får grövre krängningshämmare samt ett fjäderbensstag under huven från fabrik i produktkatalogen för iår.

Är de någon som vet om detta är ett nytt påfund eller om det funnits sen produktionsstart?
Någon här med denna option som har en bild under huven på hur det ser ut?
av dali
"Lågt sportchassi" har funnits som tillval länge, men om det alltid inneburit det du beskriver vet jag inte. En T5 har som standard hårdare chassisättning än en "vanlig" S40, tror inte det är samma som "lågt sportchassi" dock, jag har iaf inget stag mellan fjäderbenen på min -04:s T5.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag var kanske lite otydlig, Jag var nyfiken på om optionen lågt sportchassi alltid innefattat grövre krängningshämmare samt fjäderbesstag under huven?

Jag har iaf kryssat i optionen sportchassi på min kommande bil så jag undrade mest om någon hade koll på om ovanstående alltid funnits med i sportchassit.

De stämmer att T5:orna är hårdare satta, och Nej det är inte samma sak som sportchassi som bland annat sänker chassit 15-20 mm.
Användarvisningsbild
av wendtan
Ok, såhär står det ordagrannt i V50 produktkatalogen:

Lågt Sportchassi:
Ger din bil ett mer dynamiskt utseende och låter dig njuta av en ännu sportigare körupplevelse. Består av kortare fjädrar, fastare stötdämpare och kraftigare krängningshämmare som styvar upp chassit och sänker bilens tyngdpunkt med 20 mm. Dessutom ingår ett racinginspirerat fjäderbensstag som är monterat i motorrummet och ytterligare ökar styrprecisionen och vägkänslan.

Stötdämparna med hårdare sättning är standard i volvo v50 t5.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det utlovande fjäderbensstaget fanns mycket riktigt under huven, ser ut såhär. Dali hade du lågt sportchassi eller inte?
Bild
av dali
Nope, jag har standardchassi (för T5), inget stag mellan fjäderbenen. Jag pendlar 12 mil per dag, sportchassi känns inte aktuellt ... hade sportchassi på min 330i och blev less på att räkna vägskarvarna. :)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]