NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Funderar på en V50. Ingen värsting, tvärt om en 1,6D.

Hur är det med värmen? Finns det dieselvärmare? Tidur?

Förbrukningen och fordonsskatten verkar ju vara riktigt bra. Det jag inte har koll på är servicekostnader och försäkring. Någon som vet?
av jumu01
Har själv en diesel dock inte 1.6 men 2.0.

Från och med My08 ingår dieselvärmaren i bilen, den får man ställar in manuellt men med tidur och funger helt fantastiskt,
skulle inte idagläget vilja var utan den och varmt blir det i bilen också.

Medans andra slås om motorvärmarplatserna behöver du inte bry dig utan kan ställa bilen var som helst utan någon elstolpe som du får betala dyra slantar för (där jag arbetar kostar motorvärmarplats 15 kr/natten och av o till fungerar inte dessa stolpar heller, då dieselvärmaren tar max 0.5 l då det är som kallast så får detta ses som en god investering).

Det finns även en fjärrtillbehör till dieselvärmaren kostar extra där du kan ställa in den tid du tänker åka iväg och bilen kommer att vara varm (vet inte räckvidden på denna).

Upplever inte att värmen i bilen kommer senare än bensinbilar vid användning utan motorvärmare och då pratar jag om norrlandklimat.
av dali
Dieselvärmare har väl alltid standardmonterats i V50? Hade i alla fall det på min -05:a. Tidur har dock varit tillbehör.

Det finns en situation då dieselvärmare inte är så lyckat och det är i kallgarage (pga avgaserna), då måste man ha elektrisk motorvärmare.
Kan svara för 1,8F. Någon med 1,6D får stå för dem andra svaren.

Bränsleförbrukning; Bensin 0,68 Etanol 1L. Blandad körning.
Fordonsskatt; 1000:- per år.
Försäkring; 30% rabatt tack vare miljöbil, betalar 150:- halvförsäkring i Göteborg.
Fri parkering i Göteborg.

Oljebyte var 1000 mil, kanske inte så kul, kostar 1500:- på BILIA.

Motorn; Helt okej, ibland lite orkeslös, men fungerar klockrent för vardagskörning, annars är C30/V50 mycket roliga att köra oavsett motor.

Bra ekonomi om du kör under 1500 mil per år, vid mer hade jag valt diesel.
rickardrules skrev:Kan svara för 1,8F. Någon med 1,6D får stå för dem andra svaren.

Bränsleförbrukning; Bensin 0,68 Etanol 1L. Blandad körning.
Fordonsskatt; 1000:- per år.
Försäkring; 30% rabatt tack vare miljöbil, betalar 150:- halvförsäkring i Göteborg.
Fri parkering i Göteborg.

Oljebyte var 1000 mil, kanske inte så kul, kostar 1500:- på BILIA.

Motorn; Helt okej, ibland lite orkeslös, men fungerar klockrent för vardagskörning, annars är C30/V50 mycket roliga att köra oavsett motor.

Bra ekonomi om du kör under 1500 mil per år, vid mer hade jag valt diesel.
150:- månaden antar jag för försäkringen?

/Christian
Användarvisningsbild
av hebbe
har en 1,6d skatten kostar 2700/år, den drar 5,2 blandad, landsväg 4,4 landsväg 70/90 försäkring per månad på volvia 342:- service cirka 3200/gång tror dock att 6000 mila är dyrare. tycker motorn är helt tilräcklig för bilen, kanske om du drar mycket släp så är det bättre med 2,0d.
av jensam
Har också en 1,6D. Betalar nu 3800 kr/år i försäkring (Atava). Den drar ungefär 0,54 l/mil. Första servicen kostade 3500 kr på Bilia, andra servicen 2500 kr på Upplands motor (plus bromsvätskebyte 1100 kr). 6000-milaservicen skulle kosta c:a 6000 kr på Upplands motor.

Jag älskar denna motor. Det är ingen "racer", men den har ändå fullt tillräckligt drag för min smak. Jag tror inte alls att det är något problem att dra släp eller husvagn med den.
av jumu01
hebbe skrev:ja menade om man drar tunga släp och ofta
Då kan du skrota spritbilen.

Börja titta på 2.0D eller D5.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]