NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av org2
Morsning,

Jag har planer på att flytta hit från det Gamla-V70-forumet. Efter att ha smällt med min V70 så fick vi tidigarelägga planerna på att byta bil :)

Den stora frågan är vad är det för standardfel som finns på säg 07:orna, 06:orna och 05:orna? (Det är där någonstans vi verkar ha råd att lägga oss när vi vill ha en 2.4-motor). Vad ligger serviceintervallerna på för Bensinbilarna? Vad drar dom per mil?

Vi är jättesugna på V50. Den känns rakt igenom som en rätt sund bil. Vi har provkört 1,8Flexi idag och kände att motorn var på tok för klen. Det känns som de större alternativen är mer bra för oss. :)
av wildwestman
Jag har en V50 2.4 (140hk) Modellår 2005. Uttagen slutet av 2004. Har gått ca: 9200 mil. Jag har ägt bilen hela tiden. Service intervall: 2000/mil (6000/mil mellanstor service, 18000/mil Stor service men kamremsbyte).
Förbrukning, som jag kör 70% stadskörning 30%landsväg: 0,90 - 0,95 l/milen. Precis samma som min förra V-40 4cyl. 2.0T drog.

Först vill jag säga att jag tycker om bilen och är i det stora nöjd.

Fel som jag haft (4st):
1: Skrammel innefrån instrumentpanelen som hördes efter någon månad när bilen var ny. Detta försvann i en 90 graders kurva i lite högre fart när bilen var ny och jag kände lite extra på bilens egenskaper. OBS! God sikt, ingen framför eller bakom.

2: Stereon hängde sig någon gång per månad. Ny mjukvara till Stereon laddades ner (inom 1 års garanti). Har fungerat sedan dess i flera år. Detta är omskrivet på denna sajt att fler haft problem med.

3: Värre: Elektroniska rattlåsets motorstyrning slutade fungera och felmeddelande i display. Bilen måste bärjas på plats då bilen förstås inte kan startas. Rattstång + styrenheten till rattlåset byts ut. 7 dagar på verkstad. Detta tog Volvo på goodwill så jag behövde inte betala någonting. Det har skrivits att flera från årsmodell 2004 råkat ut för samma sak, Volvo uttalade sig om att det inte var så många men att det var åtgärdat från hösten 2004. Vilket dock inte stämnde då min var tillverkad efter detta. Allt fler bilar idag har elektroniska nycklar och då blir det även elektroniskt rattlås så detta problem kommer troligen inte enbart beröra Volvo och denna modell. Ranault och nya V70 m.fl. har elektroniska startnycklar. Risken finns alltid att efter ett antal starter så havererar rattlåset då det är en mekanisk motor som kopplar i och ur låset. Så detta problem får vi nog leva med framöver, eller återgå till traditionell nyckel i kombination med chip i nyckel som på V40. Det skulle jag föredra.

4: Avgaslampan börjar lysa då och då, sedan konstant. Ja det finns flera skriverier om detta här. Felen kan vara olika också. Ett par larm fanns registrerade men inget som var konstant eller påvisade något egentligt fel. I mitt falll uppgraderade Volvo mjukvaran i bilen(Inte gratis, drygt 1000:-). Sen har det fungerat.

Fel som Volvo återkallat bilen innan fel uppstått:
Styrenhet till bränslepumpen sitter på ett dåligt ställe vid tanken. Detta har Volvo återkallat bilar för att byta styrenhet samt flytta den till bättre plats. Blir det fel i denna stannar bilen helt. Jag har dock klarat mig då detta åtgärdats på min bil innan något hände. Men man bör kolla att det är gjort.

Fel jag inte haft men känner till:
Bilar sålda år 2005 hade tydligen ett chip i någon stolpe som rostade pga kondensfukt. Rusultatet var att över 50% av denna variant blev stående på vägen detta år alternativt en massa andra konstiga elektronikfel. Volvo återkallade och fixade detta. Så det bör inte vara problem längre. Detta ligger till stor grund att statistiken visat att många inte varit nöjda med V-50. Jag har dock inte denna modellvariant då min inte återkallats och har inte haft dessa problem.

En bil blir aldrig helt problemfri, det är känt att Japanska biltillverkare ofta håller högre noggrannhet i produktionen. Volvo är inte tillverkad i Japan och håller en ganska hög kvalité men kanske inte den högsta. Säkerheten är dock högre än i flera andra märken, man får välja vad som är viktigt osv...

Jag är mycket nöjd i det stora hela bortsett från punkt 3 där jag hoppas att rattlåset nu håller högre kvalité.
Stereon som är inbyggd är bättre än de flesta andra standard stereos tycker jag i alla fall. Jätteskönt att slippa oroa sig för stöld.

Volvo 5 cyl. 140hk motorn går fint och räcker väl till för att komma in i mindre luckor från sidovägar till större väg ar med hög trafikbelastning. Den kan dessutom uppgraderas för ca: 5000:- till 170hK om man vill (inte av Volvo). Jag sparar dock mina 5000:- till annat viktigare.
av org2
Jättetack för att du orkade bemöda dig att skriva ner allt detta. Jag är grymt tacksam!

Det där med elektroniska ratt-låstet förklarar det konstiga ljudet man hörde när man stoppade i nyckeln och slog på motorn. Men, måste bli svårt att bogsera en sådan bil med dött batteri? :)

På tal om ingening är det bara jag som retar mig på att handbromsen på 08:orna ligger och skaver mot högerlåret när man kör?
av wildwestman
org2 skrev: Det där med elektroniska ratt-låstet förklarar det konstiga ljudet man hörde när man stoppade i nyckeln och slog på motorn. Men, måste bli svårt att bogsera en sådan bil med dött batteri? :)
Hmm, tänkte inte så mycket på det vi bärjningen. Men bilen kom snabbt upp på bärjarens flak i alla fall. Inga problem. Hjulen var nog rakt ställda.
av org2
Fick ett erbjudand som jag inte kunda stå emot. Så trotts att jag är göteborgare så vinkade jag adjö till säljarna på Bilia och köpte mig Ceed SW 1.6T CRDi. Vi får se vart det lider om man är nöjd med bilen om två tre år. Men första intrycket är väl att jag saknar Volvo's sjukt sköna stolar men det övervägs av bra bränsleekonomi och 7års garanti. (Men jädrar var hårt inne valet satt.).

Stänger inte dörren för Volvo i framtiden. Men just nu såg jag inget ekonomiskt tilltalande alternativ hos volvo.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]