- mån 06 okt 2008, 10:30
#223627
Jag har en V50 2.4 (140hk) Modellår 2005. Uttagen slutet av 2004. Har gått ca: 9200 mil. Jag har ägt bilen hela tiden. Service intervall: 2000/mil (6000/mil mellanstor service, 18000/mil Stor service men kamremsbyte).
Förbrukning, som jag kör 70% stadskörning 30%landsväg: 0,90 - 0,95 l/milen. Precis samma som min förra V-40 4cyl. 2.0T drog.
Först vill jag säga att jag tycker om bilen och är i det stora nöjd.
Fel som jag haft (4st):
1: Skrammel innefrån instrumentpanelen som hördes efter någon månad när bilen var ny. Detta försvann i en 90 graders kurva i lite högre fart när bilen var ny och jag kände lite extra på bilens egenskaper. OBS! God sikt, ingen framför eller bakom.
2: Stereon hängde sig någon gång per månad. Ny mjukvara till Stereon laddades ner (inom 1 års garanti). Har fungerat sedan dess i flera år. Detta är omskrivet på denna sajt att fler haft problem med.
3: Värre: Elektroniska rattlåsets motorstyrning slutade fungera och felmeddelande i display. Bilen måste bärjas på plats då bilen förstås inte kan startas. Rattstång + styrenheten till rattlåset byts ut. 7 dagar på verkstad. Detta tog Volvo på goodwill så jag behövde inte betala någonting. Det har skrivits att flera från årsmodell 2004 råkat ut för samma sak, Volvo uttalade sig om att det inte var så många men att det var åtgärdat från hösten 2004. Vilket dock inte stämnde då min var tillverkad efter detta. Allt fler bilar idag har elektroniska nycklar och då blir det även elektroniskt rattlås så detta problem kommer troligen inte enbart beröra Volvo och denna modell. Ranault och nya V70 m.fl. har elektroniska startnycklar. Risken finns alltid att efter ett antal starter så havererar rattlåset då det är en mekanisk motor som kopplar i och ur låset. Så detta problem får vi nog leva med framöver, eller återgå till traditionell nyckel i kombination med chip i nyckel som på V40. Det skulle jag föredra.
4: Avgaslampan börjar lysa då och då, sedan konstant. Ja det finns flera skriverier om detta här. Felen kan vara olika också. Ett par larm fanns registrerade men inget som var konstant eller påvisade något egentligt fel. I mitt falll uppgraderade Volvo mjukvaran i bilen(Inte gratis, drygt 1000:-). Sen har det fungerat.
Fel som Volvo återkallat bilen innan fel uppstått:
Styrenhet till bränslepumpen sitter på ett dåligt ställe vid tanken. Detta har Volvo återkallat bilar för att byta styrenhet samt flytta den till bättre plats. Blir det fel i denna stannar bilen helt. Jag har dock klarat mig då detta åtgärdats på min bil innan något hände. Men man bör kolla att det är gjort.
Fel jag inte haft men känner till:
Bilar sålda år 2005 hade tydligen ett chip i någon stolpe som rostade pga kondensfukt. Rusultatet var att över 50% av denna variant blev stående på vägen detta år alternativt en massa andra konstiga elektronikfel. Volvo återkallade och fixade detta. Så det bör inte vara problem längre. Detta ligger till stor grund att statistiken visat att många inte varit nöjda med V-50. Jag har dock inte denna modellvariant då min inte återkallats och har inte haft dessa problem.
En bil blir aldrig helt problemfri, det är känt att Japanska biltillverkare ofta håller högre noggrannhet i produktionen. Volvo är inte tillverkad i Japan och håller en ganska hög kvalité men kanske inte den högsta. Säkerheten är dock högre än i flera andra märken, man får välja vad som är viktigt osv...
Jag är mycket nöjd i det stora hela bortsett från punkt 3 där jag hoppas att rattlåset nu håller högre kvalité.
Stereon som är inbyggd är bättre än de flesta andra standard stereos tycker jag i alla fall. Jätteskönt att slippa oroa sig för stöld.
Volvo 5 cyl. 140hk motorn går fint och räcker väl till för att komma in i mindre luckor från sidovägar till större väg ar med hög trafikbelastning. Den kan dessutom uppgraderas för ca: 5000:- till 170hK om man vill (inte av Volvo). Jag sparar dock mina 5000:- till annat viktigare.