NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZupiCo
I torsdags på väg till jobbet small det plötsligt. Någon kommer ut ur en kurva på fel väghalva från andra hållet och frontalkrockar med bilen jag har framför mig. Bilen som kom från andra hållet, en BMW modell äldre, far vidare in i min bil så att jag kör in i dess sida innan jag har chans att stanna. Omtumlade i den skarpa lukten och dimman från de utlösta airbagarna kliver jag och samåkningskompisen ut ur bilen helt oskadda. BMW:n som for in i oss såg ut som en ihopknycklad konservburk, dess förare ligger fastklämd i baksätet på i princip den enda ytan som fanns kvar i bilen. Den andra frontalkrockade bilen ligger i diket med en farbror fastklämd i förarstolen.

Jag och kompisen är i princip helt oskadda, jag fick öm näsa och slog i vänsterhanden, kompisen fick ont i nacken. Han har iallafall blivit röntgad och det konstaterades att kotorna var okej, får verkligen hoppas att det ger sig snart för honom och inte blir värre. Killen i BMW:n hörde jag rykten om att han klarade sig med två brutna ben och en punkterad lunga, vilket är en otrolig tur med tanke på hur bilen såg ut. Farbrorn har jag inte hört något mer om.

Volvia är rätt säkra på att det blir inlösen på bilen, som tur är hyr jag bil genom jobbet och har genom det fått låna en V70 2,4D att utnyttja mig av tills jag har en ny bil i min ägo. :) Säga vad man vill, men Volvo gör säkra bilar. Kändes helt otroligt efter den smällen att bara kunna kliva ut ur bilen och borsta av sig, vågar inte tänka på vad som hade hänt om flickvännen hade varit med i en sådan olycka med sin Nissan Micra -88.

http://jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=1113 Så ser S40:n ut nu, BMW:n hade i princip böjt sig runt nosen på den. Struntar fullständigt i bilen nu, är bara glad att jag sitter här utan en skråma. Känns onödigt att råda folk att köra säkra bilar på ett Volvoforum, men jag gör det ändå, trafiken är farlig. :!:
av jumu01
Vilken tur att ni klarade er med endast mindre blessyrer. Oftast så är man inte orsaken till olyckan själv ( krockat 5ggr varav en gång mitt fel pga av halka, nysnö och sommardäck i september månad) utan det farligaste är den mötande trafiken där man inte vet om det är ett rattfyllo eller annan galning som inte känner till sina begränsningar.

Du har rätt i att det materiella inte har någon betydelse utan livet är viktigare, materiella går ju alltid att ersätta.

Krya på dig med dina småblessyrer.
av dali
Ett bra exempel på att man ska sitta i en krocksäker bil och inte en "körsäker" bil. Det finns många som hävdar att det är lika viktigt att man sitter i en bil som man "kan häva sladdar med" (läs körglada tyska bakhjulsdrivna bilar) ... det hade inte hjälpt öht i en sådan här situation, den passiva krocksäkerheten är viktigare än allt annat och där regerar Volvo.
Användarvisningsbild
av kez_style
Intressant läsning! Säkerheten uppskattas verkligen vid en sådan händelse men för vissa kan uppskattningen ske för sent! Bäst att inse det redan nu :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Skönt att ni klarade er!
De slutsatser jag drog när jag krockade 01 och när sambon krockade nu i våras är hur oerhört glad jag är att jag köpt en så pass säker bil som möjligt och hur bilen som så länge varit min gullesten och som jag gråtit blod om den fått minsta lilla stenskott nu inte betyder någonting alls mer än att jag är oerhört tacksam över att den tog smällen istället för mig.

Skicka ett pm om du känner att du behöver tips ang. försäkringsväsendet, sjukvården o dyl. Har gått igenom det mesta vid det här laget och det jag inte har gått igenom har Matzen10 gått igenom ;)
Tror även att det finns en del nyttig läsning i hans tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ilit=skrot
av ZupiCo
dali skrev:Ett bra exempel på att man ska sitta i en krocksäker bil och inte en "körsäker" bil. Det finns många som hävdar att det är lika viktigt att man sitter i en bil som man "kan häva sladdar med" (läs körglada tyska bakhjulsdrivna bilar) ... det hade inte hjälpt öht i en sådan här situation, den passiva krocksäkerheten är viktigare än allt annat och där regerar Volvo.
Absolut, jag anser att man i många fall kan undvika att hamna i situationer där man behöver "kunna häva sladdar" med ett lugnt och ansvarsfullt körsätt, självklart med vissa undantag. Det riktigt otäcka är de situationer som man inte kan undvika, det känns bra att försäkra sig så mycket som möjligt.
Brainded skrev:Skönt att ni klarade er!
De slutsatser jag drog när jag krockade 01 och när sambon krockade nu i våras är hur oerhört glad jag är att jag köpt en så pass säker bil som möjligt och hur bilen som så länge varit min gullesten och som jag gråtit blod om den fått minsta lilla stenskott nu inte betyder någonting alls mer än att jag är oerhört tacksam över att den tog smällen istället för mig.

Skicka ett pm om du känner att du behöver tips ang. försäkringsväsendet, sjukvården o dyl. Har gått igenom det mesta vid det här laget och det jag inte har gått igenom har Matzen10 gått igenom ;)
Tror även att det finns en del nyttig läsning i hans tråd: (url)
Precis, då har ju bilen fyllt sin funktion. Har läst om dina och Matzen10:s äventyr, skönt att ni klarade er! Min lilla krock är inte mycket att komma med i sammanhanget. :) Även i era olyckor var det omständigheter man inte kunde råda över som var i spel, kan lova att säkerhet kommer stå högst i kurs när man funderar på framtida bilköp, det ångrar man inte när den säkerheten väl behövs. Tack för erbjudandet, förhoppningsvis blir jag en "lätt kund" för försäkringsbolagen, allt jag vill ha är en ny bil, det medicinska lyckades jag helt slippa undan. Får hoppas att det går att lösa utan större bekymmer. :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]