NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Trodde knapt det kunde bli billigare, men i lördags kom det en ny annons i lokaltidningen!

Olika Volvohandlare kränger iväg V50 1,8F Kinetic för 194 000:-. minus miljöbilspremie blir priset 184 000:-

Måste erkänna att man blir lite lockad på att byta upp sig!

Det "roliga" ("tråkiga" om man köpte ny bil för nåt år sedan...) i och med detta är ju att även tidigare årsmodeller rasar i pris.
07:or som inte rullat mer än högst 3000 mil för 140 000:- som för två år sedan kostade runt 210 000:-. 33% i ras med andra ord!

Är det många av er som handlar upp er på en ny miljöbil nu (V50 eller V702,0F)?
För egen del väntar jag nog ett halvår till...
Användarvisningsbild
av poseidon
Alla miljöbilsförmåner utom förmånsvärdesrabatten verkar ju försvinna så jag om det inte händer något nytt på den fronten så tror jag mer på bränslesnåla bilar å där är ju inte VOLVO direkt med på banan.....
Satt och räknade på en sådan bil faktiskt.. men funderar över ett par saker bara...
Bl.a. hur kan det komma sig att montering av kupékontakt kostar 2000,-? Jobbet tar ju inte lång tid och grejerna är ju inte dyra. Om vi antar att det är extrema överpriser (Volvoorginal) så kanske delarna kostar 1000,-. Vet man bara var man vågar borra så ska det väl inte ta mer än 15 minuter att montera grejerna???

Går det att få tag i en bakvinge till V50 utan att köpa hela R-designpaketet? Vad kostar isf. en sådan, monterat från fabrik?
_lucifer_ skrev: Går det att få tag i en bakvinge till V50 utan att köpa hela R-designpaketet? Vad kostar isf. en sådan, monterat från fabrik?
Ja det går, kostar i runda slänga 4.000 kr.

Jag har också funderat på att köpa en men tror liksom poseidon att det finns bättre val att göra sett i ett lite längre perspektiv.
poseidon skrev:
Alla miljöbilsförmåner utom förmånsvärdesrabatten verkar ju försvinna så jag om det inte händer något nytt på den fronten så tror jag mer på bränslesnåla bilar å där är ju inte VOLVO direkt med på banan.....
Christian_m skrev: Går det att få tag i en bakvinge till V50 utan att köpa hela R-designpaketet? Vad kostar isf. en sådan, monterat från fabrik?
Ja det går, kostar i runda slänga 4.000 kr.

Jag har också funderat på att köpa en men tror liksom poseidon att det finns bättre val att göra sett i ett lite längre perspektiv.[/quote][/quote]

Visst, jag håller delvis med er... Nu vet jag inte hur lågt jag skulle komma med V50 i bensinförbrukning, men med S40 1,8 så kommer jag ner i 0,61 [EDIT: 0,66 (Rätt ska vara rätt)] ungefär om jag har en bra dag på landsvägen. Och jag hittar inte många bilar i samma klass som kommer ner i den förbrukningen. På etanol så som jag har förstått det så verkar Volvo ha strypt sina bilar för att få ner förbrukningen tvärtemot SAAB som tar ut den extra effekten istället.
Men visst...det skulle gärna få komma mer optimala alternativ...gärna en diesel-elhybrid.
av Lövet
V50 1,8F kommer att gå en sur framtid till mötes vad gäller andrahandsvärdet. Mycket riktigt så dyker ju andrahandsvärdet när nybilspriset sjunker. Nu när också förmånerna försvinner (parkeringen och biltullsfriheten) finns inte längre några särskilda fördelar med 1,8F utan den måste då försöka överleva på sina objektiva kvaliteter. Tyvärr tror jag inte den lyckas så bra där för 1,8F är verkligen en surdeg att köra.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]