NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dehn86
Har en s40N 04.
Körde en sväng tidigare ikväll spelade musik i bilen som vanligt från min FM-sändare.
Jag parkerade och stängde bara av bilen som vanligt.

När jag ska starta bilen går inte ljudet igång och displayen visar "FM2 kanal 10" jag försöker växla till cd men den läser inte min skiva då, så jag trycker på mata ut och nu står det bara "Matar ut skiva" men inget händer när jag väljer CD.

Detjag kan göra är ändra mellan fm1 fm2 och am men inte några kanaler eller ljud och jag får inte ut något ljud alls från stereon.
På cd kan jag inte göra någonting.

Vad fan hände?
av Christian_m
Har hänt mig ett par gånger men jag har inte satt mig in i vad som sker rent tekniskt men det är ju ett känt problem. Stereon lär funka precis som vanligt igen nästa gång du startar bilen.
av dehn86
Christian_m skrev:Har hänt mig ett par gånger men jag har inte satt mig in i vad som sker rent tekniskt men det är ju ett känt problem. Stereon lär funka precis som vanligt igen nästa gång du startar bilen.

Provade starta om några gånger inom loppet av en halvtimma men det kanske är för tätt inpå?
Är volvo medvetna om problemet då?
Inget som går att åtgärda vid en service eller liknande.
Ska in på 8000 service nästa vecka nämligen.

Hur har du upplevt problemen?
av Christian_m
dehn86 skrev:
Christian_m skrev:Har hänt mig ett par gånger men jag har inte satt mig in i vad som sker rent tekniskt men det är ju ett känt problem. Stereon lär funka precis som vanligt igen nästa gång du startar bilen.

Provade starta om några gånger inom loppet av en halvtimma men det kanske är för tätt inpå?
Är volvo medvetna om problemet då?
Inget som går att åtgärda vid en service eller liknande.
Ska in på 8000 service nästa vecka nämligen.

Hur har du upplevt problemen?
Ja en halvtimma är för tätt inpå, vet inte hur länge man behöver vänta men de få gånger (2-3 gånger sedan jag plockade ut bilen ny Maj 2005) det drabbat mig har jag ändå inte använt bilen förrän morgonen efter och då har det funkat igen. Volvo är medvetna om problem och jag tror att det finns en mjukvaruuppgradering men eftersom det händer så sällan så har jag inte brytt mig om att fixa det själv. Föreslår att du kollar när du lämnar in bilen men glöm inte kolla upp vad de ska ha för att fixa det först. Eftersom problemet dyker upp så sällan (iaf i min bil) så är det kanske inte värt några större pengar.
av frippe87
Jag får också detta problem, men ett sätt som får igång den för mig är att stänga av bilen ta ur nyckel, sen starta då funkar stereon igen. Men om det är någon som vet vad volvo tar för att fixa detta?
av flink
Har samma fel på min. Det är ett vanligt problem som Volvo "fixar" genom en uppgradering av mjukvaran för lite drygt 5-800,- Mins inte exakt, men han gav nått sånt pris.
Har inte brytt mig om att fixa det eftersom den brukar börja fungera normalt igen efter att ha haft den avstängd en minut.

Mjukvaruuppgradering är inget dom fixar på service eller goodwill. Mycket dåligt av Volvo anser jag eftersom det är ett uppenbart konstruktionsfel! (Bara en av de många anledningar till att jag troligtvis aldrig mer köper Volvo.)
av wildwestman
Jag hade samma fel när bilen var ny. Stereon hängde sig ca: 1 gång per månad. Lösningen var att stanna bilen, slå av motorn, ta ur nyckeln, sätti den igen och starta. Igång!!!. Man väntade bara på nästa rödljus.

Jag t.o.m. filmade felet med mobilkameran. Men då Volvoahandlaren inte får läsa något utomstående material på sina datorer så kunde det inte användas, suck.

Lösning:
Samtal till bra bil Upplands Väsby. "Bil så ny att de inte visste, avvakta till service så kanske vi fått in något i vårt infomaterial".
Samtal till Biliaservice Kista. "Vi tar in den för felsökning men troligen kan vi inte fixa det". De gjorde försök men lyckades som utlovat inte. De tipsade om Bilia Haga Norra som har bilstereo service.

Jag lämnar in bilen till Bilia Haga Norra. De laddar in ny mjukvara i stereon. Allt löst och inga problem sedan flera år nu. Detta gick då förstås på nybilsgaranti då bilen var mindre än 1 år gammal.

Mycket spring blev det.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]