NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av millton
Hej alla bilägare,

Jag köpte nyligen en Volvo v50 t5 -05 5700mil (en helt underbar bil måste jag nämna) men märkte snart ett litet
konstigt fel, Oljestickan Sitter Fast, då menar jag verkligen fast, man kan snurra på den men man kan
INTE dra ur den, går bara inte, är det någon här som har hört eller läst om detta? vorde tacksam för svar.

Mvh

Kim
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
De e inte oringen som har klibbat fast i mynningsröret?

Prova annars o smörja upp med ytterst lite 5-56. inga stora mängder dock.
av Volvo-FH16
Köpte en S40N 2,4 i maj och min oljesticka satt också fast. Den satt så in i h...e så jag trodde att den trasslat in sig i vevaxeln. Upptäckte detta innan jag hämtade bilen, så verksta´n fixade detta innan jag hämtade den. När jag sedan tittade i serviceprotokollen såg jag att detta var åtgärdat vid två tidigare servicetillfällen. Jag tror att problemet är ganska vanligt. Har hört folk på jobbet som haft samma fel. Kollade oljan härom dagen, den hade fastnat igen. Men inte mer än att det gick att dra loss den med milt våld.
Hejs.
Användarvisningsbild
av #27
Jag kan bekräfta att dom kan sitta som berg men smörj in o-ringen med lite olja så ska den gå lite lättare.
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
FiddeUBC skrev:De e inte oringen som har klibbat fast i mynningsröret?

Prova annars o smörja upp med ytterst lite 5-56. inga stora mängder dock.
Vilken tur att man inte har vild fantasi..
av millton
testat nu med lite 556 men sitter som bara den, får väl bli verkstaden som tar betalt i multum, fan bilen är inte ens gammal jue :S, hmmm kanske en 30tons travers och lite rep?! ;P nee, tack för alla svar,

rulla lugnt ;)

Kim
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Har du fått ner 5-56 i röret som stickan löper i?
Om du har fått det så prova imorron när det har legat till sig. Borde släppa. Det som har hänt nu är att O-ringen har klibbat fast i röret som den löper i men är loss på insidan, det är därflr du akn snurra den men inte kan dra upp den.
Slit inte förmycket för då går kanske o-ringen sönder och faller ner i oljan.

Mitt andra tips annars är litiumfett men det är kanske ingen höjdare om det rinner ner förmycket konstigheter i motoroljan.
Låt annars alltid det vara olja på oringen uppe på stickan innan ni för ner den.
av Toben
Ja de sitter som fasen brukar lägga lite av volvos tunna tektyl på oringen och lite på stickan..

Har sett när jag får in samma bil sedan så sitter den normalt..
av millton
Ok nu är det löst,

Gjorde sista försöket idag innan jag skulle låta verkstaden göra det, behövde 2 saker, 1 burk 556 samt en avklipt fläktrem. dutta i lite mer 556 idag och sedan trädda jag igenom remmen och drog ut fanskapet och nu förstår jag
varför den satt så in i berget, den har nämligen dubbla packningar som vart snustorra :) så än en gång, tack för alla råd.

MVH

Kim

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]