NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shaapa
För många år sedan när man själv tyckte det var roligt att bygga sin egen baslåda av billigaste tänkbara delar hade de flesta slutstegen både en hög- och en lågnivåingång. Annars bygger man skitenkelt sin egen lågnivåadapter genom att löda ihop två motstånd på ca 10kohm och 1kohm och plockar ut signalen till lågnivåingången över 1kohmsmotståndet.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ah, mycket intressant.. de måste beprövas för en baslåda måste tryckas in helt klart!
av Torture
Hej,

Jag har kollat upp denna fråga i samband med utredning för uppgradering till High Performance till egen bil.

Fick bl.a. följande svar från min Volvo-handlare:

"Priset för A-stolpe panel (kåpa med raster för diskant) = ca 500:- st. d.v.s ca 1000:- paret

Diskanthögtalare fram heter 8673066 och kostar 1556:- för två st. (Medföljande kablage).
Det är samma pris för diskanterna bak. (Kablage sitter i dörr).

Högtalare: En sats på 4st = 4284:-

Slutsteg HP, 8673850 = 6400:- (4 x 40 watt)

Efter många samtal med mina medarbetare så har vi kommit fram till att det tyvärr inte går att
montera ett usb uttag på din stereo.

Efter montering måste bilen in på verkstad för programering.

Mjukvara för programering = 300:-
En progarmering krävs för att högtalare och slutsteg ska fungera ihop (förmodligen endast för att det ska flasha "High Performance" vid uppstart av stereon).

Totalt pris är ca 15100:-

Det går inte att byta ut din stereo mot en som klarar MP3 skivor."

Jag har nu köpt begagnade diskanter (fram + bak) på JB och ska koppla in dessa med förhoppning att det fungerar, och då till ett mycket prisvärt lyft!
Återstår sedan bara att se om diskant-kablaget i dörrarna är anslutet hela vägen till detta enklaste slutsteg (2 x 20 watt) :???: 8)
av frippe87
Torture du får gärna återkomma om bakdörrshögtalarna var färdidragna, är nämligen sugen på att sätta ditt ett par själv, men då ska det bara vara att montera dom, så det vill jag väldigt gärna veta!
av Torture
Frippe87, jag kan meddela att kablarna till diskanterna bak ÄR fördragna hela vägen till slutsteget.
Det fungerade alltså utmärkt att bara ansluta diskanterna till fördraget och parkerat kablage.
Skillnaden ljudmässigt blev ett mycket klarare ljud med mer närvarokänsla.
Ska ge mig på framdörrarna imorgon, som är en betydligt omständigare procedur.
Kan också tillägga att diskanterna (köpta på JB) demonterades på egen hand och jag betalade 150:- för alla fyra :D
av frippe87
Shit kul o höra, då måste jag köpa högtalare och sätta in själv, vad är det för storlek på dom? Vet du om det är färdidraget fram oxå? för då är det ju bara att byta plastbiten och sätta dit ett par diskanter oxå? Kan ju lika bra lägga till en fråga, om man monterar in diskanter, ska man då byta dom orginal högtalarna samtidigt, till high eller premium elementen?

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]