NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toben
Så nu har jag kört 25 mil ca med samma körstil dok lite hårdare i början va ju tvungen att testa :)

Men innan låg medel på 0.64 med mycket blandat körning en del stats och landsväg och motorväg..

Nu med samma körning ca ligger på den på 0.53 tror den enligt färdatorn men åter kommer med exakt sedan vid tankning,,

Är väldigt nöjd annars går bra inga felkoder och går biligare..
Användarvisningsbild
av bylle
Blir det inte lite snett att lita på färddatorn när du kör med dieselbox? Boxen gör ju sitt yttersta för att förvränga signalerna som motorstyrenheten skickar ut?

Dieselbox känns som lite bonntrim i jämförelse med en riktig ECU-omprogrammering som exempelvis BSRs PPC.
Användarvisningsbild
av henka35
bylle skrev:Blir det inte lite snett att lita på färddatorn när du kör med dieselbox? Boxen gör ju sitt yttersta för att förvränga signalerna som motorstyrenheten skickar ut?

Dieselbox känns som lite bonntrim i jämförelse med en riktig ECU-omprogrammering som exempelvis BSRs PPC.
Håller med dig Bylle, jag har blivit avråd från att lägga effetbox av tex. KCR, Promotech mfl. eftersom CANBUS systemet är känsligt i nyare Volvobilar. Det är PPC som gäller för dessa bilar för att få bäst effekt för pengarna samt det är bättre för bilen.
//Henrik
Användarvisningsbild
av niz_se
Tjena!

Jag har själv sökt en del efter info om trimboxar för diesel här på forumet, och dessa har väl inte något vidare gott rykte här omkring...!
Jag har dock noterat en liten egenhet!
I nio av tio fall (var nära att skriva tio av tio...) så kommer den negativa responsen från folk som själv INTE har någon box!
Kanske känner man någon som bor granne med en systers svåger som har en box, men sågar gör man.

Avsaknaden av positiv kritik till de samma bådar ju inget vidare förståss, men å andra sidan vill man kanske inte berätta om sin box på ett forum där man i princip blir kallad för idiot för att man valt ett så kallat "bonntrim", vedbotrim" eller dylikt...

Jag vill i alla fall höra vad Toben har att säga om sitt nyförvärv!

Tack!
av perhall
Så är det. BSR har extremt bra rykte på forumet. Har ingen problem med deras grejer? Vore kul om nån hade råd att göra ett 45 000 mil-test, t ex en taxifirma. Köper 5 nya V70 2,0D, kör en original och 4 med olika trim varav 1 el 2 är en box. Byter chaufför enligt schema och ser hur allt håller, förbrukning, prestanda efter 1, 5, 10, 20 tusen bil etc. Kan tänka mig att betala 100 spänn för att få se resultatet...
av Toben
Funkar hur fint som helst går bra lägre förbrukning...

Det bästa e att det bara e att ta bort själv kör man in en så kallad mjukvara och behöver ladda om på volvo händer det allt som oftas att man sopar bort trimmet,

Jobbar själv på volvo så jag vet hur det funkar :)
Användarvisningsbild
av Funk
Anledningen till att boxar av mig anses vara bonntrim är ganska enkel, boxarna är jämfört med bilens ECU grymt osofistikerade. Man ställer upp trycket över hela registeret och på alla växlar. Med tanke på att växellådorna och drivlina i framförallt det mindre Volvobilarna inte tål så mycket vrid så är det ganska dumt i mina ögon att trolla bort de momentbegränsningar som bilens programmering har. Vid seriös programmering har man kontroll över detta samt avgasreningens parametrar, vilka grovt sätts ur spel med boxtrim. Att erfarenheter på garantisidan visar att vissa modellers pumpar dessutom inte tål det permanent högre trycket gör det ännu mer tveksamt.

/Thomas

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]