NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Om en månad så är frugans V50 D5 MY08 prick ett år. Då hon bara "lyckats" och köra 785 mil tom idag så har jag läst att
om bilen gått under 1500 mil så kan en anpassad service utföras istället för en komplett för "normala" 3000 mil.

Att vi ska byta motorolja och oljefilter är en självklarhet, men vad bör vi mer utföra? Vad säger ni om luftfilter tex. och hur är det med kondensvattenavtappning på en V50 D5:a ? Vad har bränslefiltret för bytesintervall?

Tacksam för råd och tips så att jag är lite "påläst" när jag ska boka in servicen...
av LJN
-Ingen som har några råd eller synpunkter? Eller har en länk till ett serviceprotokoll för rätt modell och år?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Maila din Volvo åf så borde du få ett serviceprotokoll, jag har själv ett för V70. fast det är kanske onödigt att fråga om ett och sen åka in för att göra servicen :oops: :roll:

Anpassad service; olja, filter, tror inte det är så mycket mer man gör ??:-/

/Kalle
av LJN
-Nu har jag beställt service till frugans V50 D5 MY08 som idags läget bara gått 825 mil. Det blev en anpassad service hos Rejmes i Askersund och då ingår byte oljefilter, motorolja och kupéfilter. Spolarvätska fanns också med på specifikationen, om det var något mer som skulle göras vet jag inte?

Pris 1200.- då jag själv håller med motorolja :) ( Castrols orginalolja för Volvos nyare modeller, med ACEA klassning A5/B5 kostar i Tyskland 8,50 EUR per liter ) Och då tjänar även tyskarna en slant på varje liter...

/Lennart
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag servade min V50 2000mila service flexifuel. Köpte olja själv från en volvofirma, 4liter för 550kr det billigaste jag kunde hitta. Själva arbetet gick på 720kr + oljan då. Nöjd med priset :)

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]