NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eoos
Hej!
Köpte mig nyligen en T5 C30, går väldigt fint men är otroligt tröstig. Kör jag hemifrån, ner till stan och tillbaka i väldigt lugnt tempo (säg att det är ca 5 km), ser jag en tydlig förbrukning på bensinmätaren, är det så det skall vara?

Bilen har gått ca 700 mil.
av frippe87
Jag kör en V50 T5 AWD, om jag kör mkt i stad så ligger förbrukningen på 10.6/100 km. Men blandad körning så ligger den på 9.5 och landsväg 8.3. Efter trim så körde jag på 7.2 på landsväg.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Min c30 T5 2007 (320mil) snittar mellan 0.90-0-93 verklig förbrukning och enligt dator (de stämmer väldigt exakt tycker jag) på blandad körning, till stor del korta sträckor på runt 5km med många kallstarter. Jag tycker att det är rätt ok.

Landsvägskörning i 90km/h brukar jag ligga på 0.7-0.75, ungefär.

Du skrev väl aldrig vad Du snittar eller missade jag nåt?
av Eoos
Hej,
nej jag skrev inte vad jag snittar. Har kört 50 mil sedan jag köpte den och som alltid med en ny bil så har jag ju laddat några gånger emellan så vad datorn säger är ointressant just nu. SKall nollställa och köra men jag ser ju tankklockan gå ner när jag kör snällt (aldrig över 2000 varv). Är det verkligen så det skall vara?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det är ju inte särskilt lätt att kommentera din förbrukning när den enda info vi får är att du "ser att tankklockan går ner när du kör snällt"

5 km är ju inte lång sträcka och det är ju altid så att bilen drar mer när den är kall. Kör du då också stadstrafik till stor del får du nog tyvärr räkna med en hög förbrukning.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Det är ju inte särskilt lätt att kommentera din förbrukning när den enda info vi får är att du "ser att tankklockan går ner när du kör snällt"
Jag håller med, ut o kör en sträcka o räkna ut din förbrukning så blir det lättare att jämföra. Nåt jag tycker mig märka är att min förbrukning inte minskar speciellt mycket de tankningar jag kör "lugnt" och de gångerna jag kör som vanligt för mig, dvs med glad högerfot..

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]