- fre 23 maj 2008, 19:45
#194689
Då blir D5 billigare i drift än T5 efter litet drygt 900 mil per år. :-O)
Enbart baserat på skatt och drivmedelskostnad. Räknat på "blandad" körning. Enligt tabell på Volvos hemsida och dagens drivmedelspriser på http://www.jet.se:
- 95 oktan bensin 13,31 kr/liter
- Diesel 14,29 kr/liter
Eftersom jag kör mer "stad" än "blandat" och T5 drar ännu mer per mil än D5 i "stad" så är kalkylen underskattad... Dvs D5 kommer ännu bättre ut än så. Givet min "körcykel" - förbrukning mitt emellan "blandad" och "stad" - går D5 break-even vid 650 mil per år... Allt däröver är T5 dyrare.
Och så pruttar D5 ut avsevärt mindre koldioxid.
Allt ovan gäller C70 med manuell låda.
Enbart baserat på skatt och drivmedelskostnad. Räknat på "blandad" körning. Enligt tabell på Volvos hemsida och dagens drivmedelspriser på http://www.jet.se:
- 95 oktan bensin 13,31 kr/liter
- Diesel 14,29 kr/liter
Eftersom jag kör mer "stad" än "blandat" och T5 drar ännu mer per mil än D5 i "stad" så är kalkylen underskattad... Dvs D5 kommer ännu bättre ut än så. Givet min "körcykel" - förbrukning mitt emellan "blandad" och "stad" - går D5 break-even vid 650 mil per år... Allt däröver är T5 dyrare.
Och så pruttar D5 ut avsevärt mindre koldioxid.
Allt ovan gäller C70 med manuell låda.
XC90 D5 Sport
"Real trucks don't have spark plugs"
"Real trucks don't have spark plugs"