NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Då blir D5 billigare i drift än T5 efter litet drygt 900 mil per år. :-O)
Enbart baserat på skatt och drivmedelskostnad. Räknat på "blandad" körning. Enligt tabell på Volvos hemsida och dagens drivmedelspriser på http://www.jet.se:
- 95 oktan bensin 13,31 kr/liter
- Diesel 14,29 kr/liter

Eftersom jag kör mer "stad" än "blandat" och T5 drar ännu mer per mil än D5 i "stad" så är kalkylen underskattad... Dvs D5 kommer ännu bättre ut än så. Givet min "körcykel" - förbrukning mitt emellan "blandad" och "stad" - går D5 break-even vid 650 mil per år... Allt däröver är T5 dyrare.

Och så pruttar D5 ut avsevärt mindre koldioxid.

Allt ovan gäller C70 med manuell låda.
av Ottoman
Personlig åsikt: en C70 kan du njuta av de relativt få dagar om året då det är kanonväder och köra nercabbat, då vill du definitivt inte lyssna på dieselknattret när du lunkar fram längs kustvägarna eller vad det nu kan tänkas vara. Åk till en återförsäljare, ta en D5 vilken modell som helst, kör med rutorna nere, ingen mysig upplevelse jämfört med bensinaren.

Däremot med taket uppe är nog skillnaden ganska försumbar, men en C70 köps väl för att ha möjligheten att köra med taket nere.
Användarvisningsbild
av Larre
Ottoman skrev:Åk till en återförsäljare, ta en D5 vilken modell som helst, kör med rutorna nere
Uppskattar inspelet och kommer att göra det du rekommenderar. Igen. Håller med dig om att den köps för att kunna njutas av när den är cabbad. Har dock inte sett eller hört någon ÅF som har en C70 D5 alls för provkörning. Men jag antar att det bara är att tjata på, så kommer det in en förr eller senare. Den jag fick åka i - bredvid säljaren - var i en begagnad C70 D5 som skulle lämnas ut till kund. Fick självklart inte köra den själv. Gjorde det för att lyssna. Hörde nästan ingenting. Vi körde cabbat med rutorna nere. Ändå är jag oerhört ovan diesel-människa, har bara kört diesel i drygt ett år. Så jag hör absolut knattret, t ex när jag kör XC90:n. Jag menar att jag inte har blivit så van att jag inte längre lägger märke till det.

Kanske är en vanesak också. Inspel som att det inte är sexigt har jag också förståelse för. Men för mig har det ringa betydelse under ägarskapet, vilket säkert kan vändas till förtret den dagen det är tänkt att ägarskapet ska upphöra... Kanske är så oattraktiv att stöldrisken är minimal... :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
D5 är en riktigt fin motor och det är bra ös i C70 D5 med manuell låda(180hk/400Nm). Dieselljudet är dock inget man vill ha i en öppen bil. Sedan skiljer det ju trots allt rätt så mycket mellan D5 och T5 i prestanda. I en sportigare bil, speciellt när man kör öppet vill jag ha fint motorljud och möjligheten att kunna varva lite mer, för att det känns bra! :D

Köp det som känns rätt, och tänk inte på när det går jämnt upp osv! :) :wink:

Sedan kan jag säga att om det blir affär på en T5, välj manuell låda! Det är en jäkla skillnad! T5 automat (gear tronic) känns betydligt slöare, och den är även slöare IRL. Räkna med 1.2-1.3l/mil (T5 manuell) i stadskörning med tung högerfot! :wink:
Användarvisningsbild
av Larre
Tack för dina inspel! :-)-)
XC90_Executive skrev:I en sportigare bil, speciellt när man kör öppet vill jag ha fint motorljud och möjligheten att kunna varva lite mer, för att det känns bra! :D
Volvos V8:s sång från en öppen C70 hade kanske suttit fint? Det hade varit "Premium Sound" om du frågar mig. Inte det ljudet från V8:an som Volvo "kvävt" på XC90:n utan den som de släppt fram i S80. Helt personlig åsikt, givetvis. Och om det krävts en längre front för att få plats med den spisen, så hade det enbart adderat skönhet och litet mer balans eftersom den - i mitt tycke - är litet för kort från A-stolpen och fram.
XC90_Executive skrev:Köp det som känns rätt, och tänk inte på när det går jämnt upp osv! :) :wink:
Nej, det är inte så intressant när spisarna går jämnt upp. Men håll med om att det är litet underligt att den går break-even vid så kort körsträcka. Har försökt finna fel i kalkylen, men icke. Alla säger ju att dieselbilar ska köras lååångt innan de går ihop avseende driftskostnad (endast skatt och drivmedel).
XC90_Executive skrev:Sedan kan jag säga att om det blir affär på en T5, välj manuell låda! Det är en jäkla skillnad! T5 automat (gear tronic) känns betydligt slöare, och den är även slöare IRL. Räkna med 1.2-1.3l/mil (T5 manuell) i stadskörning med tung högerfot! :wink:
Absolut manuell låda för mig. Körde V70N 2.4T Man i 4-5 år och njöt av den. Och högerfoten ÄR tung, så det lär väl kosta om det blir så. :D

Återstår en del provkörning...

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]