NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ekib
Hej !

Jag har en V50 -04 24i, och när man närmar sig 80km/h vibrerar det lite grann i bilen , det är inte så att händerna "skakar" men det känns. Skall det vara så ?. Det förekommer inte i farter under 80 eller över.
en annan sak är att backluckan är svår att stänga, man får verkligen slå igen den med bestämdhet. är det så på på era bilar oxo ?
Senast redigerad av 3 ekib, redigerad totalt 0 gång.
av dali
Intressant, jag har samma problem, men det kan vibrera även över 80 km/h. Jag trodde det berodde på hjulen (har t o m balanserat om dem) men det kanske är ett inbyggt fel i S40/V50 ...

Det kommer och går, ibland känns inget och ibland vibrerar det så mycket att det syns på ratten.
Användarvisningsbild
av ekib
Jag besvarar en av mina egna frågor, den med bakluckan. det berodde på övertrycket som blir i bilen när man slår igen bakluckan.Om man har ena bakdörren öppen när man stänger så går det utan problem. (fint med en tät bil :-)) )
Den andra med att det vibrerar är exakt samma fenomen som dali har, jag tänkte balansera om hjulen, men det verkar vara något annat problem, man kanske skulle slå en signal till volvo.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Har känt detta på en V50 hyrbil engång.
Det kan kanske bero på drivaxlarna, men jag vet inte. Har nämligen hört talas om liknande problem i V70. Som har berot på drivaxlarna.
Kolla med Volvo.

/Henrik
Användarvisningsbild
av ekib
Jag besvarar mitt andra problem oxo.
Det visade sig att min bil hade mycket obalanserade däck,vilket jag tyckte var konstigt för det kändes inte så mycket i ratten.
Men det var bak som obalansen var som störst + ett däck fram.
Det andra problemet var att däcken inte var helt runda,
tydligen har min bil stått still en längre tid innan jag köpte den.
Nu är den helt annorlunda att köra och jag är NÖJD igen.
KONSTIGT att få obalanserade däck från VOLVO, att däcken är platta kan jag dock köpa om den nu har stått still som sagt.
Synd att det inte var samma sak på din bil "DALI"
av dali
Efter att ha kastat på vinterhjulen så är det ingen tvekan om att det är sommardäcken/fälgarna som orsakat vibrationerna på min bil. Nu går den som tåget, inga tendenser till vibrationer i några hastigheter (upp till 140 i alla fall).

Däcksfirman har balanserat om däcken och bytt fram och bakhjul utan att lösa problemet, även om det blev något bättre. Måste nog köpa nya fälgar eller däck, kan nog knappast komma och reklamera fälgarna ett år efter jag köpt dem (köptes i maj i år, men kommer att vara i garaget till maj nästa år). Oh well, kunde vara värre, det är i alla fall inget fel på bilen.
av Noodles
dali skrev:Måste nog köpa nya fälgar eller däck, kan nog knappast komma och reklamera fälgarna ett år efter jag köpt dem (köptes i maj i år, men kommer att vara i garaget till maj nästa år). Oh well, kunde vara värre, det är i alla fall inget fel på bilen.
Prova reklamera!
Vet du med dig att du inte vart in i några trottoarkanter eller liknande så stå på dig.
Du har trots allt betalat en hel del för bilen.
av Teemu
säger inte konsument lagen 2år på allt efter 1 april i år?... något vagt minne av det...
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:säger inte konsument lagen 2år på allt efter 1 april i år?... något vagt minne av det...
NEJ, det var förut det, nu är det 3 år. MEN det göller fabrikations fel & om man kört ett år så kan man ha svårt hävda att felet var från början. man borde ju uppmärksamat det direkt!
av Teemu
beror ju på hurdant fabrikationsfel det är... kan ju tex vara någon slags material fel som inte visar sig på en gång. Men helt rätt som du säger - kan vara svårt att hävda.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]