- mån 28 apr 2008, 22:07
Råkade ut för samma sak, bytte bromsskivor fram förra sommaren och i vintras efter 550-600 mil pulserade det så mycket vid bromsning att det var sämre än innan jag bytte. Gick tillbaka till Volvo och klagade vilket resulterade i att jag fick en ny uppsättning skivor som monterades. Dock hann bilen säljas innan jag hann utvärdera om problemet skulle återkomma vilket jag befarade.
Efter lite funderande, sökande på nätet och språkande med andra bilintresserade framarbetade jag en teori.
Det jag hann iakttaga och som jag tror kan ha lett fram till problemet var att bromskolven gick något trögare på vänstersidan vilket gjorde att beläggen inte gick tillbaka lika mkt som högersidan och därmed touchade skivan vid körning. I kombination med att skivan inte var 100% centrerad (vilket är tamefan omöjligt tom på ett sprillans nytt navcentrum och nya skivor) tror jag att man efter 5-600 mil har nött skivan några 1000-delar på två ställen (in-och utsida) vilket garanterat ger kännbart pulserande bromsar.
Felsymtomet accelererade för min del under vintersäsongen då jag förmodar att kolven kärvade ytterligare pga kyla och fisbromsning pga väglaget och dubbdäck. När bromsarna motioneras regelbundet verkar det funka bättre.
Så, mitt tips till er som tröttnat på att köpa nya skivor en gång i halvåret, kontrollera först och främst funktionen hos era bromsok och försök sedan montera skivan så centrerat det går mot ett mycket väl rengjort och rostfritt navcentrum så kan det möjligen hjälpa.
Som kuriosa kan jag nämna att säljaren på Bilia sade att Volvo erkänt att dom hade problem med centreringen/bearbetningen på sina nav vid något tillfälle vilket skulle ge pulseranade bromsar i slutändan. Om det stämmer eller är en skröna har jag inte en aning om. Någon på forumet som kan dementera detta påstående?